01/1952, Beverly Carlton Hotel - Séance LIFE, Jour 1: En déshabillé par Halsman & Lloyd
Premier jour de la séance photos de Marilyn Monroe avec le photographe Philippe Halsman fin janvier 1952 chez elle, dans son appartement au Beverly Carlton Hotel pour Life Magazine (voir Life 7 avril 1952 ).
Pour cette deuxième séance photos, Philippe Halsman est accompagné de son assistant John Baird, du publicitaire de Life Stanley Flink, et d'Harold Lloyd qui, invité par Halsman, va photographier les coulisses de la séance à travers des photographies en couleur et en 3 dimensions.
First day of Marilyn Monroe's photoshoot with photographer Philippe Halsman end of January 1952 at her home, in her apartment at the Beverly Carlton Hotel for Life Magazine (see Life 7 avril 1952 ).
For this second photoshoot, Philippe Halsman is accompanied by his assistant John Baird, Life's publicist Stanley Flink, and Harold Lloyd who, invited by Halsman, photograph the backstage of the shoot through color photographs and in 3 dimensions.
- Séance en déshabillé -
Negligee Sitting
Après avoir photographié Marilyn en robe blanche (voir la séance En robe blanche ), Philippe Halsman s'attèle à une autre mise en situation pour Marilyn: la photographier habillée en lingerie. Convenu à l'avance avec Marilyn et son publicitaire de la Fox Roy Craft, ce dernier avait fait parvenir une dizaine de déshabillés chez Marilyn. C'est Halsman qui sélectionne les tenues puis il réfléchit au lieu où il placera Marilyn.
After having photographed Marilyn in a white dress (see the session In White Dress ), Philippe Halsman tackles another scenario for Marilyn: photographing her dressed in lingerie. Agreed in advance with Marilyn and her Fox advertiser Roy Craft, the latter had sent about ten negligee to Marilyn. It is Halsman who selects the outfits then he thinks about where he will place Marilyn.
- Déshabillé Noir -
Black Negligee
Philippe Halsman racontera (dans le magazine Photography de juin 1953 ) comment il a trouvé ses idées et ses impressions: "Ma curiosité a été éveillée par la seule photographie dans la pièce. À ma grande surprise, j'ai reconnu le visage d'Eleonora Duse. Marilyn a-t-elle affiché cette image juste pour impressionner les intellectuels itinérants ? J'ai posé quelques questions et j'ai été surpris de découvrir que Marilyn en savait non seulement beaucoup sur elle, mais que la Divine Duse était sa grande idole. (...) J'ai décidé d'inclure la photo de Duse. Il y avait un tourne-disque sur l'étagère. Marilyn, en déshabillé transparent, s'y adossa, écoutant avec une rêverie haletante un disque. Son derrière pointait vers le visage immortel de la Duse. Pour moi, ce n'était pas un sacrilège. C'était mon commentaire ironique sur le changement de valeurs dans notre civilisation."
Philippe Halsman will tell (in the magazine Photography de juin 1953 ) how he found his ideas and his impressions: "My curiosity was aroused by the only photograph in the room. To my surprise I recognized the face of Eleonora Duse. Did Marilyn display this picture just to impress itinerant intellectuals ? I asked a few questions and was startled to find that Marilyn not only knew a lot about her, but that the Divine Duse was her great idol. (...) I decided to include Duse's photograph. There was a record player on the bookshelf. Marilyn, in a transparent negligee, leaned against it, listening with breathless dreaminess to a record. Her derrière was pointing toward Duse's immortal face. To me it was no sacrilege. It was my ironic comment on the shift of values in our civilization."
- Photos de Philippe Halsman -
- Planches Contact -
- Contact Sheet -
- En coulisses par Harold Lloyd -
- Déshabillé Rose -
Pink Negligee
Le photographe s'étonne aussi de l'aménagement: "Les étagères de Marilyn étaient pleines des livres les plus disparates - sur la religion, la science, l'histoire, la psychologie et les traductions de classiques français, russes et allemands. Cela aussi était surprenant et une bonne occasion de faire une image éducative. Ma photo suivante montrait la magnifique blonde, dans son déshabillé transparent, assise avec un livre sur ses genoux, travaillant avec nostalgie sur son développement intellectuel. C'était vraiment inspirant. (...) C'était la dernière photo du premier jour."
The photographer is also surprised by the layout: "Marilyn's bookshelves were full of the most disparate books -about religion, science, history, psychology, and translations of French, Russian, and German classics. That too was startling, and a good opportunity to make and educational picture. My next photograph showed the gorgeous blonde, in her transparent negligee, sitting with a book in her lap, wistfully working on her intellectual development. It was truly inspirationnal. (...) This was the last picture of the first day."
- Photos de Philippe Halsman -
- En coulisse par Harold Lloyd -
- Déshabillé autre -
Other Negligee
Philippe Halsman raconte: "Plus tard, entre deux interminables changements vestimentaires, elle apparut dans un négligé à demi transparant. Je la complimentai de ne pas avoir besoin de soutien-gorge. 'Mais, Phlippe', m'expliqua-t-elle, 'je vous ai déjà dit que je me bats contre la pesanteur'."
Philippe Halsman recounts: "Later, between two endless changes of dress, she appeared in a half-transparent negligee. I complimented her on not needing a bra. 'But, Phlippe', she explained to me, 'I have already told you that I am fighting against gravity'. "
Séance inédite de Philippe Halsman
Unpublished session by Philippe Halsman
- Planche Contact -
- Contact Sheet -
- Bonus -
Posé sur l'étagère: le prix Henrietta
de la "Meilleure jeune personnalité du box office 1951"
que Marilyn a reçu quelques jours plus tôt, le 26 janvier 1952
Placed on the shelf: the Henrietta Prize
for "Best Young Box Office Personality in 1951"
that Marilyn has received few days earlier, on January 26, 1952
Pour Halsman, Marilyn "dépensait manifestement plus d'argent en livres et disques qu'en robes" tellement il fut étonné de découvrir sa garde robe minimaliste.
Liste des livres par étagères
Etagère 1 (du haut):
Un ennemi du peuple, pièce du norvégien Henrik Ibsen (1882)
The Open Self, du philosophe américain Charles William Morris (1948)
Une anthologie de la litterature noire américaine
Meilleures histoires courtes Russes
Mort d'un commis voyageur, pièce d'Arthur Miller (1949)
Feuilles d'herbe, receuil de poèmes de Walt Whitman (1855)
Something to live by, de Dorothea Simons Kopplin (1945)
The Poems and Fairy Tales of Oscar Wilde (1896)
Peace of Mind
? French for Travelers and Tourists
Snobs, de Russell Lynes (1950)
This is America
Crime et Châtiment, roman de Fiodor Dostoïevski (1867)
The Nature Mind, Norton
Age cannot wither, histoire de Duse et D'Annunzio par Harding
Etagère 2 (du milieu):
Clash by Night
L'idiot, roman de Fiodor Dostoïevski (1874)
Tortilla Flat, roman de John Steinbeck (1935)
La sagesse des sables, d'Antoine de Saint -Exupéry
Franz Schubert, biographie par Ralph Bates
Heroines of the modern stage, biography by Forrest Izard (1915)
Winesburg Ohio, Modern Library
Un Cyclone à la Jamaïque, roman de Richard Hughes (1929)
L'Adieu aux armes, roman d'Ernest Hemingway (1929)
Situation Normal, d'Arthur Miller (1944)
Leon Tolstoy, biographie par Simmons (1946)
Un tramway nommé Désir, pièce de Tennessee Williams (1947)
Etagère 3 (du bas):
Year 1949
Leonardo Da Vinci
Delacroix
Botticelli
Goya
Nana, roman d'Emile Zola (1880)
Thirteen, de Corwin (1940)
Conceptions scientifiques, d'Albert Einstein (1950)
Madame Bovary, roman de Gustave Flaubert (1857)
Le soleil se lève aussi, roman d'Ernest Hemingway (1926)
Au sol:
Men of Music
Modern Living - The Best of the world's best books
For Halsman, Marilyn "obviously was spending more money on books and records than on dresses" so he was surprised to discover her minimalist wardrobe.
List of books by shelves
Shelf 1 (on top):
An enemy of the people, a play by Norvegian Henrik Ibsen (1882)
The Open Self, from american philisopher Charles William Morris (1948)
An Anthology of American Negro Literature
Best Russian Short Stories
Death of a Salesman, play by Arthur Miller (1949)
Leaves of the grass, poetry collection by Walt Whitman (1855)
Something to live by, by Dorothea Simons Kopplin (1945)
The Poems and Fairy Tales of Oscar Wilde (1896)
Peace of Mind
? French for Travelers and Tourists
Snobs, by Russell Lynes (1950)
This is America
Crime and Punishment, novel by Fiodor Dostoïevski (1867)
The Nature Mind, Norton
Age cannot wither, the story of Duse and D'Annunzio by Harding
Shelf 2 (on middle):
Clash by Night
The Idiot, novel by Fiodor Dostoïevski (1874)
Tortilla Flat, novel by John Steinbeck (1935)
The Wisdom of the sands, by Antoine de Saint Exupéry (edition 1950)
Franz Schubert, biography by Ralph Bates
Heroines of the modern stage, biography by Forrest Izard (1915)
Winesburg Ohio, Modern Library
A high wind in Jamaica, novel by Richard Hughes (1929)
A Farewell to arms, novel by Ernest Hemingway (1929)
Situation Normal, by Arthur Miller (1944)
Leon Tolstoy, biography by Simmons (1946)
A Streetcar named Desire, novel by Tennessee Williams (1947)
Shelf 3 (down):
Year 1949
Leonardo Da Vinci
Delacroix
Botticelli
Goya
Nana, novel by Emile Zola (1880)
Thirteen, by Corwin (1942)
Out of my later years, by Albert Einstein (1950)
Madame Bovary, novel by Gustave Flaubert (1857)
The Sun also rises, novel by Ernest Hemingway (1926)
On the floor:
Men of Music
Modern Living - The Best of the world's best books
+
Cités par Halsman / Quoted by Halsman:
Stanislavsky
My life in art
Main currents in American thought
- Magazines -
Popular Hi-Fi, 10/1960 - GRANDE-BRETAGNE
© All images are copyright and protected by their respective owners, assignees or others.
copyright text by GinieLand.
01/1952, Beverly Carlton Hotel - Séance LIFE, Jour 2: Démarche & Drive-In par Halsman
Deuxième jour de la séance photos de Marilyn Monroe avec le photographe Philippe Halsman en janvier 1952 dans le quartier près de son appartement du Beverly Carlton Hotel pour Life Magazine (voir Life 7 avril 1952 ).
Second day of Marilyn Monroe's photoshoot with photographer Philippe Halsman in January 1952 in the area near her apartment of the Beverly Carlton Hotel for Life Magazine (see Life 7 avril 1952 ).
- Séance de la Démarche -
The Walk Sitting
Philippe Halsman photographie Marilyn à l'extérieur, dans les rues de Beverly Hills, près de son appartement. Il la prend d'abord en photos sur S Canon Drive, l'une des avenues donnant sur le Beverly Carlton Hotel, immortalisant ainsi sa démarche qui deviendra célèbre par le film Niagara; il racontera (dans le magazine Photography de juin 1953 ): "Le lendemain, sur notre chemin pour aller déjeuner, j'en ai profité pour photographier la marche remarquable de Marilyn, essayant de saisir son étonnante ondulation turbinoïde. Je faisais toutes les expositions, car j'avais l'impression que, rythmiquement, au sommet de sa tortilité chantante, comme me faisant un clin d'œil, mais que je manquais constamment d'attraper ce clin d'œil. Avec une caméra, cela aurait été un jeu d'enfant, mais saisir l'essence de la démarche d'un seul coup, si cela était possible, exigeait la plus grande concentration perceptive".
Philippe Halsman photographs Marilyn outside, in the streets of Beverly Hills, near her apartment. He first takes pictures of her on S Canon Drive, one of the avenues leading to the Beverly Carlton Hotel, thus immortalizing her walk which will become famous in the film Niagara; he will relate (in magazine Photography from June 1953 ): "The next day, on our way to lunch, I took the opportunity of photographing Marilyn's remarkable walk, trying to catch its amazing turbinoid undulation. I made any exposures, for I had the feeling that, rhythmically, at the peak of its lilting tortility, it winked at me, but that I constantly missed catching the wink. With a movie camera it would have been child's play, but to seize the essence of the walk in one shot, if it was possible at all, demanded the utmost apperceptive concentration."
- L'une des photographies sert de support publicitaire
pour le film Troublez-moi ce soir sorti sur les écrans USA le 18 juillet 1952 -
- One of the photographs serves as an advertising support for the film
Don't Bother to Knock released on screens in the USA on July 18, 1952 -
- Ici, Marilyn à la Ray Anthony Party du 03 août 1952 -
Le magazine Life 7 avril 1952 compare Marilyn à Jean Harlow
Jean Harlow en couverture du Life du 3 mai 1937
Life magazine April 7, 1952 compares Marilyn to Jean Harlow
Jean Harlow on the cover of Life of May 3, 1937
- Dans la presse -
article - date et magazine inconnus
"The Walk that made Marilyn famous"
- Séance du Drive-In -
The Drive-In Sitting
Philippe Halsman photographie ensuite Marilyn dans sa voiture, stoppée à un drive-in, dégustant un hamburger; il racontera (dans le magazine Photography de juin 1953): "Après le déjeuner, nous sommes allés dans un restaurant drive-in pour montrer que Marilyn était sexy même en mangeant."
Philippe Halsman then photographs Marilyn in her car, stopped at a drive-in, enjoying to eat a burger; he will relate (in Photography magazine in June 1953): "After lunch, we drove to a drive-in restaurant to show that Marilyn looks sexy even while eating."
- Planches Contact -
- Contact Sheet -
© All images are copyright and protected by their respective owners, assignees or others.
copyright text by GinieLand.
1951, Los Angeles - Marilyn au Beverly Carlton Hotel
Diverses séances photos de Marilyn Monroe, organisées dans son appartement du Beverly Carlton Hotel en 1951
Various photoshoots of Marilyn Monroe, organized in her apartment at the Beverly Carlton Hotel in 1951
Marilyn Monroe en chemisier satin et jupe droite crayon
Marilyn Monroe in satin blouse and pencil straight skirt
- photographies non créditées -
- uncredited photographs -
Marilyn tient la partition de "I've got you under my skin",
un standard du répertoire de Frank Sinatra.
Marilyn holds the sheet music for "I've got you under my skin",
a standard from Frank Sinatra's repertoire.
Marilyn Monroe en robe peignoir en satin, brodée de ses initiales "MM" (1)
Marilyn Monroe in a satin bathrobe, embroidered with her initials "MM" (1)
- photographies non créditées -
- uncredited photographs -
- - - - Dans la presse - - - -
- photographie de Movie Teen, 09/1951 - USA
- reportage photographique Television and Screen Guide, 08/1951 - USA
Pas de crédit photographique précis pour cette série de photos
Les photographes attitrés du magazine sont Joe Shere et Larry Barbier Jr
No specific photo credit for this series of photos
The magazine's staff photographers are Joe Shere and Larry Barbier Jr
Marilyn Monroe en robe peignoir en satin, brodée de ses initiales "MM" (2)
Marilyn Monroe in a satin bathrobe, embroidered with her initials "MM" (2)
Photographies de Earl Theisen
- - - - Dans la presse - - - -
1- photographie de Look, 23/10/1951 - USA
- magazine Look 23/10/1951 -
2- photographie de Filmland, 04/1952 - USA
- magazine Filmland 04/1952 -
- - - - -
Photographies de John Florea
Marilyn lit / Marilyn reads
« The Poetry and Prose of Heinrich Heine »
Marilyn Monroe en chemise et blue jean's
Marilyn Monroe in shirt and blue jeans
Photographies de John Florea
Marilyn lit / Marilyn reads
"War and Peace", "Leaves of Grass" &
"How to develop your thinking ability"
© All images are copyright and protected by their respective owners, assignees or others.
copyright text by GinieLand.
1951, Californie - Marilyn dans une villa par John Florea
Portraits de Marilyn Monroe en 1951 dans une villa en Californie
Photographies de John Florea
Portraits of Marilyn Monroe in 1951 in a villa in California
Photographs by John Florea
Séance "Combinaison rose"
Séance surnommée "Fin de la piste de ski" par le magazine Photography
Sitting "Pink long johns"
sitting named "End of a ski trail" by Photography magazine
- Dans la presse -
- Magazines -
Photography, 07/1952 - AUSTRALIE
Eye, 02/1953 - USA
Picture Life, 04/1954 - USA
Picture Digest, 02/1956 - USA
Séance "Maillot une pièce"
Sitting "One-piece swimsuit"
- Dans la presse -
© All images are copyright and protected by their respective owners, assignees or others.
copyright text by GinieLand.