Darryl F. Zanuck Citation 1
*co-fondateur de la Fox et directeur de la production (jusqu'en 1956).
Nobody discovered her. She earned her own way to stardom.
Personne ne l'a découverte. Elle a pavé elle-même le chemin qui l'a amenée à la célébrité.
Blouse kaki et Jupe noire de Bus Stop
Khaki Lace Top and Black Skirt from 'Bus Stop'
Blouse kaki et Jupe noire de 'Bus Stop'
Beaucoup ont longtemps pensé que la tenue avait été conçue par le créateur et couturier de la 20th Century Fox, William "Billy" Travilla pour le film Bus Stop (Arrêt d'Autobus) tourné au printemps 1956. Cependant, il semblerait que Marilyn avait refusé les costumes de Travilla pour le film, qu'elle considérait bien trop beaux pour son rôle de Cherie, une chanteuse paumée d'un petit cabaret miteux, excepté le body de danseuse qu'elle porte quand elle chante "That old Black Magic" qui serait bien une création de Travilla pour le film; et qu'elle avait alors emprunté au département costumes de la Fox les autres tenues qu'elle porte dans le film. Or, on découvre -à tort- le nom de Travilla comme étant le créateur de cette tenue (blouse et jupe) pour les photographies des tests costumes qu'elle a fait le 3 février 1956:
> Marilyn porte la tenue dans une grande partie du film: dans la fameuse scène de la compétition de rodéo puis toutes celles dans l'auberge restaurant de Grace (scénes 7, 8, et de 13 à 17):
La Blouse
Le chemisier - blouse est de couleur vert kaki, doublé d'un tissu en dentelles noires transparent, qui dessine des motifs géométriques. Les manches sont courtes, et chacune d'elle est resserrée par une cocarde verte qui se noue, tout comme au décolleté, resserré par un cordon vert, que Marilyn a noué en corcarde et laisse pendre les extrémités.
> Le 15 avril 1956, Marilyn Monroe pose dans les décors de la Fox, pour des portraits publicitaires sous l'objectif de Milton Greene; elle porte la blouse de "Bus Stop" dans la séance nommée "Hooker Sitting", mais la jupe est différente (dans le film, c'est une jupe droite à gros boutons, alors que pour la séance 'Hooker', elle porte une jupe plissée évasée et ouverte jusqu'en haut):
> La blouse n'est pas une création pour le film "Bus Stop" et Marilyn l'a bien emprunté au département costumes des studios de la Fox. En effet, la blouse est portée par l'actrice Susan Hayward dans le film "With a song in my heart" ("Un refrain dans mon coeur") réalisé par Walter Lang et sorti sur les écrans américains le 4 avril 1952, et c'est le couturier Charles Le Maire qui était chargé de la création des tenues de ce film.
> Après le tournage de "Bus Stop", la blouse fut donnée au magazine Picture Show and Film Pictorial et a été gagnée par l'une de ses lectrices lors d'un concours.
>> Par la suite, la blouse fut vendue au enchères: d'abord, en 1988, par Sotheby's où c'est la sosie de Marilyn, Kay Kent, qui défila dans l'assistance en portant la blouse, qui fut rachetée par un homme d'affaire, Patrick Mills, pour la somme de 12 600 dollars, qui l'avait achetée pour sa fille de 16 ans qui souhaitait faire carrière au cinéma et dans la musique (voir l'article sur apnewsarchive.com):
>> Video "Blouse Auction 1988"
>> La blouse et la jupe se retrouvent encore aux enchères les 13 et 14 mars 2000, aux "Butterfields Auctioneers"sur Sunset Blvd à Hollywood. le costume de 'Bus Stop' étant estimé entre 15 000 et 25 000 $ (la robe de 'River of No Return' entre 30 000 et 50 000 $, et celle de 'Gentlemen Prefer Blondes' entre 15 000 et 25 000 $).
>> Puis la blouse a changé à nouveau de propriétaire; elle appartient aujourd'hui à David Roberts qui l'a prêtée pour l'exposition consacrée à Marilyn Monroe et organisée à Jersey en 2009:
La sosie de Marilyn, Suzie Kennedy, l'a aussi portée pour une séance de photos en 2009:
Inspirations
> L'actrice Jayne Mansfield porte une robe noire lors de son voyage promotionnel en Europe en 1957 dont le buste de la robe est fortement inspiré par la blouse: tissu noir en dentelles, au même décolleté. Photographies de Jayne prises le 26 juin 1957 à l'hôtel Dorchester de Londres en Angleterre; puis en France; et enfin, le 5 octobre 1957 à Frankfurt en Allemagne:
> La chanteuse et actrice Madonna copie des photos célèbres de Marilyn Monroe pour l'édition "Vanity Fair" d'avril 1991, sous l'objectif de Steven Meisel. Et pour cette séance, elle reprend la pose de la séance "Hooker" de Marilyn:
La jupe
C'est une longue jupe noire droite et très près du corps, voire même moulante. Elle dessine littéralement les courbes de Marilyn. D'un tissu satiné, elle comporte huit gros boutons noirs sur le devant, et elle est fendue dans le bas. Marilyn la porte avec une ceinture noire, dont la boucle est aussi noire.
> On retrouve la jupe trois ans plus tard, portée par l'actrice d'origine suédoise May Britt dans le film "The Blue Angel" ("L'ange bleu") réalisé par Edward Dmytryk et sorti sur les écrans américains le 4 septembre 1959; l'actrice la porte non boutonnée, afin que la jupe soit fendue jusqu'en haut, pour accentuer le côté sexy de la tenue:
© All images are copyright and protected by their respective owners, assignees or others.
copyright text by GinieLand.
Marilyn and Me, John Stephens on filming Bus Stop in Sun Valley
Marilyn and Me, John Stephens on filming Bus Stop in Sun Valley
by Jennifer Tuohy
online blog.sunvalley.com
The Valley Sun introduces a new series from guest blogger Jennifer Tuohy. In Stories from the Staff, she highlights the stories of former employees, talking about their time at Sun Valley and where their Sun Valley experience has led them. In this two-part opener she profiles John M. Stephens, a famed cinematographer who worked as a photographer for Sun Valley from 1955 to 1959. His groundbreaking career included such movie classics as Grand Prix, South Pacific, Titanic, ET, Field of Dreams and Indiana Jones.
John M. Stephens, the famed cinematographer who got his start in Sun Valley.
One evening in 1956 a 24 year-old kid found himself sitting in The Ram drinking with the cast and crew of a big Hollywood motion picture. One of his companions, chatting and laughing along with the grips, gaffers and cameramen of Bus Stop, was Marilyn Monroe.
Since the moment The Lodge opened its doors in 1936, Sun Valley has welcomed countless Hollywood stars. But stories of the ski resort launching Hollywood careers are few and far between. For the young John M. Stephens, sitting in The Ram that night was not only a dream come true, it was the start of a long, glittering and hugely successful career as a celebrated cinematographer. And it all began in Sun Valley.
A few months earlier, Stephens had been just another kid fresh off a Navy ship looking for a job. He knew what he wanted to do, he wanted to shoot pictures. The Navy had given him a valuable skill, the ability to shoot pictures in extreme, hair-raising conditions. So far, he had been able to apply that skill to the sport of skiing – photographing his pal Doug Pfeiffer at the ski resort he founded in Southern California, Snow Summit. But it wasn’t Hollywood.
After being unceremoniously booted out of the Motion Picture Cameraman Union office, with the words “You’ll never work in this town” ringing in his ears, he joined Pfeiffer on a trip to Sun Valley, Idaho, where the skiing legend wanted to shoot pictures for his new book Skiing With Pfeiffer.
“I went up there with him,” said Stephens, now 80, from his home in Laguna Niguel. “And while Doug went off skiing I went to the publicity department.” He met with Sun Valley’s publicity guru Dorice Taylor and showed her his book of ski action photography. Within hours he was hired.
“They gave me a room in the basement of The Lodge and tried me out that winter.” he said. “I took a lot of publicity pictures of the socialites that came up, Hollywood people, shooting pictures to send to hometown papers. I’d follow guests around and do a ski action book for them of their vacation. Skiing all the time with a camera.”
Stephens spent a spell in the Sun Valley hospital after breaking his leg during one of the 3 winters he spent photographing for the resort.
After a few weeks of shooting the likes of Gary Cooper, Leif Odmark and Sigi Engl on skis, opportunity came barreling over the mountain. “When the production crew for Bus Stop came up to Sun Valley to shoot, I was sent up to North Fork to take publicity shots of the production,” Stephens said. “I took a lot of pictures of Marilyn up there around Galena Summit and at the North Fork gas station. One day an assistant cameraman took sick and they asked me if I’d help them out for a few days. Dorice said it was okay, as long as I could still shoot pictures for Sun Valley, so I ended up working for them as a cameraman, holding the slate.”
Stephens captured this iconic image of Marilyn Monroe while she was shooting Bus Stop in Sun Valley. "We got to be friends on the set," he said. "She'd come up to talk to me, she was very friendly and very nice."
While the job wasn’t particularly glamorous, it opened up the closed world of the Hollywood studio system to Stephens. The crew took him under their wing, showing him how to operate the equipment and teaching him the basics of a cameraman’s job.
When another production crew rolled into town a few weeks later, Stephens was ready for them. They were looking for someone skilled and fit enough to ski with a new 70mm widescreen camera that weighed 25 lb, to shoot a promotional film for the first widescreen picture of its kind, Oklahoma. The shots of skiing in Sun Valley feature Trail Creek Cabin, Lookout and some excellent slope and tree skiing down Baldy in the 50s, all filmed by Stephens.
With two Hollywood flicks under his belt, he headed back to the union office and walked out with his coveted card. His next stop was to look up his Bus Stop friends at 20th Century Fox. They introduced him to the head cameraman who hired Stephens as 2nd assistant cameraman on South Pacific.
He went back to Sun Valley for two more winters following his Hollywood breakthrough, and today he says he owes it all to the little mountain town. “It was in Sun Valley that it all got going, Got me into the union and started a career that has been spectacular,” Stephens said.
“John Stephens has gone where the action is,” said the Society of Operating Cameramen in 1994 when it gave him the Technical Achievement Award for developing the first remotely controlled pan and tilt head camera on the Oscar-winning Grand Prix. “A top second unit cameraman and director he has photographed some of the most exciting images ever recorded on film. From breaking new ground on Grand Prix to the exciting bicycle chase in Steven Spielberg’s ET, John has photographed the action from virtually every kind of vehicle, from lear jets to helicopters. (He has survived three helicopter crashes).”
The summer after his final Sun Valley ski season, he was hired to work on Lets Make Love. On his first day on set he was standing behind the camera when a pair of hands slipped over his eyes. “Well, well,” an unmistakable voice said into his ear. “Now what are you doing here?” It was Marilyn.