Canalblog
Suivre ce blog Administration + Créer mon blog

Divine Marilyn Monroe

NAVIGUATION
DIVINE MARILYN

BLOG-GIF-MM-KOREA-1 
Marilyn Monroe
1926 - 1962
BLOG-GIF-MM-PREMIERE-2 

Identités

Norma Jeane Mortenson
Norma Jeane Baker
Norma Jeane Dougherty
Marilyn Monroe
Marilyn DiMaggio
Marilyn Miller
Jean Norman
Mona Monroe
Zelda Zonk

BLOG-GIF-MM-BS-1

Archives
9 février 2012

19/09/1959 Khrouchtchev Party

Nikita Khrouchtchev, le premier secrétaire du parti communiste soviétique, visite les Etats-Unis en septembre 1959: il passe par New York, Washington et l'Iowa où l'accueil lui fut plutôt glacial. Mais à Los Angeles, les studios de la Fox lui ont organisé -à lui et sa femme Nina- un véritable gala au Café de Paris, le restaurant de luxe dans les locaux de la Fox, le 19 septembre 1959, avec plus de 400 invités dont Spyros Skouras, le grand patron de la Fox, et Buddy Adler, producteur de la Fox. Les stars sont prestigieuses, avec des acteurs et actrices renommés: Rita Hayworth, Debbie Reynolds, Ginger Rogers, Judy Garland, Kim Novak, Ginger Rogers, Zsa Zsa Gabor, Shelley Winters, Shirley MacLaine, Maurice Chevalier, Louis Jourdan, Gregory Peck, Kirk Douglas, Gary Cooper, James Stewart, David Niven, Gary Cooper, Jack Benny, Bob Hope, Dean Martin et Frank Sinatra, qui en est le maître de cérémonie; certains sont venus en couple: Tony Curtis et Janet Leigh, Dick Powell et June Allyson, Elizabeth Taylor et Eddie Fisher. D'autres ont refusé leur invitations en protestation contre Mr. K.: Bing Crosby, Ward Bond, Adolphe Menjou et Ronald Reagan.

Nikita Khrushchev, First Secretary of the Soviet Communist Party, visites the United States in September 1959: he passes through New York, Washington and Iowa where the greeting was rather cold to him. But in Los Angeles, the Fox studios organized for him his wife Nina, a real gala at the Café de Paris, the luxury restaurant on the premises of the Fox, on September, 19, 1959, with more than 400 guests, including Spyros Skouras, the big boss of Fox, and Buddy Adler, producer of the Fox. Celebs are prestigious, with famous actors and actresses: Rita Hayworth, Debbie Reynolds, Ginger Rogers, Judy Garland, Kim Novak, Ginger Rogers, Zsa Zsa Gabor, Shelley Winters, Shirley MacLaine, Maurice Chevalier, Louis Jourdan, Gregory Peck, Kirk Douglas, Gary Cooper, James Stewart, David Niven, Gary Cooper, Jack Benny, Bob Hope, Dean Martin and Frank Sinatra, who is the master of the ceremony; some come in couples: Tony Curtis and Janet Leigh, Dick Powell and June Allyson, Elizabeth Taylor and Eddie Fisher. Others refused their invitations in protest against Mr. K.: Bing Crosby, Ward Bond, Adolphe Menjou and Ronald Reagan.

> Bob Hope - Frank Sinatra
NYC32170  NYC32169
Kim Novak - Liz Taylor
NYC43389  NYC43390


Dès le matin, Marilyn s'est levée tôt de son bungalow au Beverly Hills Hotel et commence le complexe processus de transformation en Marilyn Monroe. C'est d'abord Ralph Roberts, son masseur, qui vient la masser. Ensuite, son coiffeur Sydney Guilaroof la coiffe. Puis, son maquilleur Whitey Snyder la maquille. Enfin, elle enfile sa robe noire moulante à motifs, robe de son prochain film "Let's make love". Lena Pepitone, la femme de chambre de Marilyn racontera dans ses mémoires: "Au début, on dit à Marilyn qui était Khrouchtchev, car elle ne lisait jamais la presse ni n'écoutait la radio. Cependant, le studio insista. Ils ont dit à Marilyn qu'en Russie, l'Amérique signifait deux chose: Coca-Cola et Marilyn Monroe. Elle adora entendre ça et donna son accord pour y aller... Elle m'a dit que les studios voulaient qu'elle porte la robe la plus moulante et la plus sexy pour le dirigeant russe." Et Marilyn aurait dit à Pepitone: "Je suppose qu'il n'y a pas beaucoup de sexe en Russie".
En plein milieu de cette préparation, Spyros Skouras, le président de la 20thCentury Fox, vient s'assurer que Marilyn, connue pour être en retard, arrivera bien à l'heure à la réception: "Elle doit être là", dit-il.
Et elle le sera. Son chauffeur, Rudi Kautzsky, l'amène au studio. Quand ils voient le parking à moitié vide, elle a peur: "Nous devons être en retard !" dit-elle. "Cela doit être fini." Peut être pour la première fois de sa carrière, Marilyn Monroe arrive en avance, comme le remarquera Billy Wilder, en commentant ironiquement: "J'ai trouvé le metteur en scène qu'il lui faut: c'est Khrouchtchev !"
Elle fait son arrivée aux bras de Frank Taylor (ami et éditeur de Arthur Miller) et de George Cukor (réalisateur avec qui elle doit tourner Le Milliardaire).
The morning, Marilyn arises early in her bungalow at the Beverly Hills Hotel and begins the complex process of becoming Marilyn Monroe. First, her masseur, Ralph Roberts, gives her a rubdown. Then hairdresser Sydney Guilaroff does her hair. Then makeup artist Whitey Snyder paints her face. Finally, as instructed, she donned a tight, low-cut black patterned dress; dress of her next movie 'Let's Make Love'. Lena Pepitone, the Marilyn's maid will tell in her memoirs: "At first, Marilyn, who never read the papers or listened to the news, had to be told who Khrushchev was. However, the studio kept insisting. They told Marilyn that in Russia, America meant two things, Coca-Cola and Marilyn Monroe. She loved hearing that and agreed to go....She told me that the studio wanted her to wear the tightest, sexiest dress she had for the premier." And Marilyn would reply to her: "I guess there's not much sex in Russia".
In the middle of this elaborate project, Spyros Skouras, the president of 20th Century Fox, drops by to make sure that Monroe, who was notorious for being late, would arrive at this affair on time:
"She has to be there," he says.
And she will. Her chauffeur, Rudi Kautzsky, delivers her to the studio. When they find the parking lot nearly empty, she is scared: "We must be late !" she says. "It must be over." It isn't. For perhaps the first time in her career, Marilyn Monroe is arrived early, as noted Billy Wilder, commenting ironically: "I found the director she needs: it's Khrushchev !".
She arrives with Frank Taylor (friend and editor of Arthur Miller) and George Cukor (director with whom she will turn Let's Make Love).

> L'Arrivée de Marilyn
1959_09_19_fox_kroutchev_party_010_1 1959_09_19_fox_kroutchev_party_011_1 1959_09_19_fox_kroutchev_party_mm_with_cukor_1
1959_09_19_fox_kroutchev_party_012_1   1959-2204024 

> Marilyn avec Judy Garland
1959_09_19_fox_kroutchev_party_mm_with_judy_garland_1  1959-2204023  1959_09_19_fox_kroutchev_party_mm_with_judy_garland_2

> Marilyn avec Budy Adler
1959_09_19_fox_kroutchev_party_mm_with_buddy_adler_1 1959 1959_09_19_fox_kroutchev_party_mm_with_buddy_adler_the_Production_Head_of_20th_Century_Fox 

>>  captures
1959_09_19_fox_kroutchev_party_cap_010_1 1959_09_19_fox_kroutchev_party_cap_010_2 1959_09_19_fox_kroutchev_party_cap_010_3
1959_09_19_fox_kroutchev_party_cap_020_1 1959_09_19_fox_kroutchev_party_cap_020_2 1959_09_19_fox_kroutchev_party_cap_020_3 

1959-cap01-1  1959-cap01-2  1959-cap01-3 
1959-cap02-1  1959-cap02-2  1959-cap02-3 
1959-cap02-4  1959-cap02-5  1959-cap02-6 


En attendant l'arrivée de Khrouchtchev, Edward G. Robinson s'asseoit à la table 18 avec Judy Garland et Shelley Winters. Robinson tirait sur son cigare et contempla les rois et les reines de Hollywood - les hommes portant des costumes sombres, les femmes en robes de créateurs et de bijoux étincelants.
Marilyn Monroe s'asseoit à table avec le producteur David Brown, les réalisateurs Joshua Logan et George Cukor et l'acteur Henry Fonda qui s'était mise une oreillette reliée à
un transistor radiophonique pour écouter un match de baseball entre les Dodgers de Los Angeles et San Francisco Giants, qui se battaient pour le fanion de la Ligue nationale.
Waiting for Khrushchev to arrive, Edward G. Robinson sits at table 18 with Judy Garland and Shelley Winters. Robinson puffed on his cigar and gazed out at the kings and queens of Hollywood—the men wearing dark suits, the women in designer dresses and shimmering jewels.
Marilyn Monroe sits at a table with producer David Brown, directors Joshua Logan and George Cukor, and actor Henry Fonda, whose ear was stuffed with a plastic plug that was attached to a transistor radio tuned to a baseball game between the Los Angeles Dodgers and the San Francisco Giants, who were fighting for the National League pennant.

> Marilyn assise à table
1959_09_19_fox_kroutchev_party_dinner_010_1 1959-by_egorov 1959_09_19_fox_kroutchev_party_dinner_011_1
1959_09_19_fox_kroutchev_party_dinner_012_1 1959_09_19_fox_kroutchev_party_dinner_016_1 1959_09_19_fox_kroutchev_party_dinner_050_1 1959_09_19_fox_kroutchev_party_dinner_011_1a 
1959_09_19_fox_kroutchev_party_dinner_041_1 ChruschtschowParty07_original 1959-party_K-1
1959-mr_k-1  1959-mr_k-2  1959-cuckor
1959-pick06757 1959-1 1959-09
1959   1959-K_party-1 
Khrushchev_party-1   ChruschtschowParty05_original 
1959_09_19_fox_kroutchev_party_dinner_020_1  1959_09_19_fox_kroutchev_party_dinner_022_1  1959_09_19_fox_kroutchev_party_dinner_by_LuizCarlosBarreto_1 
1959_09_19_fox_kroutchev_party_dinner_023_1 1959_09_19_fox_kroutchev_party_dinner_024_1 1959_09_19_fox_kroutchev_party_dinner_026_1
1959_09_19_fox_kroutchev_party_dinner_025_1 ChruschtschowParty06_original 1959_09_19_fox_kroutchev_party_dinner_025_1a 
1959-mr_k-5  1959-mr_k-3  1959-mr_k-4 
  1959_09_19_fox_kroutchev_party_dinner_014_1 1959_09_19_fox_kroutchev_party_dinner_030_1
  1959_09_19_fox_kroutchev_party_dinner_031_1 1959_09_19_fox_kroutchev_party_dinner_032_1 1959_09_19_fox_kroutchev_party_dinner_040_1

> Marilyn est assise entre Joshua Logan et George Cukor
1959_09_19_fox_kroutchev_party_dinner_015_1 

>>  photos de Burt Glinn
NYC31502  NYC31503  PAR408975 
1959_09_19_fox_kroutchev_party_dinner_by_burt_glinn_1a 1959_09_19_fox_kroutchev_party_dinner_013_1 

 >>  photo de Paul Slade
1959_09_19_fox_kroutchev_party_dinner_by_paul_slade_1 

>>  photos de Walter Carone 
1959-by_walter_carone-4 
1959-166711046 1959-166711052 1959-166711061
1959-160687773 1959-160690574 1959-nikita_khrushchev
1959-160687751 1959-by_walter_carone-3 1959-by_walter_carone-2
1959-by_walter_carone-1  1959-by_walter_carone-1a 

>> photo de presse
1960-MONROE__MARILYN_-_1960_KHRUSCHEV_DINNER_FOX_DEC_11_1960524 1960-MONROE__MARILYN_-_1960_KHRUSCHEV_DINNER_FOX_DEC_11_1960525

>>  captures
1959_09_19_fox_kroutchev_party_cap_030_1 1959_09_19_fox_kroutchev_party_cap_030_2 1959_09_19_fox_kroutchev_party_cap_030_3
1959_09_19_fox_kroutchev_party_cap_030_4 1959_09_19_fox_kroutchev_party_cap_030_5 1959_09_19_fox_kroutchev_party_cap_030_6 

1959-mrK-cap1-1  1959-mrK-cap1-2  1959-mrK-cap1-3  


1959-nikita_discours-fox-1 

Après un rapide repas, le président de la Fox, Spyros Skouras, prend la parole. Son discours commence de manière inattendue (il boit un verre et serre la main à Kroutchev, sous les rires de l'assemblée): "Monsieur le secrétaire, ceci ne faisait pas partie de mon discours. Mais, votre pays est la plus grande entreprise capitaliste, le plus grand monopole du monde entier ! Un bon monopole ! Très bon ! En toute modestie, je vous demande de me regarder. Mes deux frères et moi avons grandi dans un minuscule village grec. Nous venons d'une famille très pauvre. En 1910, nous sommes venus vivre ici. Je suis devenu commis serveur. Grâce au système américain d'égalité des chances, j'ai aujourd'hui le bonheur d'être le président de la 20th Century Fox."
Au tour de Khrouchtchev de livrer son discours: "Vous me faîtes une excellente impression et je tiens à vous exprimer tout mon respect. Mais cela ne m'épate tant que cela. Vous voulez savoir qui je suis ? J'ai commencé à travailler dès que j'ai su marcher. Avant mes 15 ans, j'avais déjà eu une longue liste de métiers. J'ai gardé les veaux, moutons et vaches des capitalistes. Puis j'ai travaillé à l'usine et à la mine. Et regardez-moi ! Aujourd'hui je suis le premier ministre de l'U.R.S.S ! L'Amérique est un beau pays. Les Américains sont formidables. Je suis l'invité de votre Président et de votre merveilleux pays. Mes camarades et moi sommes enchantés de notre séjour. Avant mon arrivée ici, on m'avait donné le programme de ce que j'allais voir. Mais avant mon discours, on m'a dit: 'Non, vous ne pourrez pas visiter cette ville là'. -Comment s'appelle-t-elle ? -Disneyland. J'ai demandé pourquoi et on m'a répondu 'C'est impossible'. Ecoutez bien ! Ecoutez bien ce qu'on m'a dit: 'C'est impossible parce que nous, les autorités américaines, ne pouvons pas y garantir votre sécurité.' Pourquoi ? Y a-t-il une épidémie de peste ou de choléra ? Est-ce que je risque de tomber malade ? Des gangsters ont-ils envahi Disneyland ? Veulent-ils me tuer ? J'avais très envie de voir cet endroit mais je ne peux pas. Voici la situation dans laquelle moi, votre invité, je me trouve. Cela me dépasse. Moi qui croyais que ce pays était bien organisé ! Je ne pensais pas que ma sécurité impliquerait d'être enfermé dans une voiture blindée, sous un soleil de plomb, pendant des heures, jusqu'à ce que je sois complétement desséché ! Je croyais pouvoir me balader librement, parmi les citoyens de cette démocratie, mais non, c'est impossible. C'est grand dommage. Je suis très déçu et très mécontent. Merci de votre attention."

After a quick meal, the president of Fox, Spyros Skouras, speaks. His speech begins unexpectedly (he drinks a glass and shakes Khrushchev' s hands with the laughter of the audience) : "Mr. Secretary , this was not part of my speech , but your country is the largest capitalist enterprise , the largest monopoly of the entire world ! A good monopoly ! Very good ! In all modesty, I ask you to look at me. My two brothers and I grew up in a tiny Greek village. We come from a very poor family. In 1910, we came to live here. I became committed server. Through the American system of equal opportunities, today I have the pleasure of being the president of 20th Century Fox."
Khrushchev 's turn to deliver his speech: "You make me an excellent impression and I want to express my respect. But it's not impressed me so much. You want to know who I am ? I started to work from I could walk. Before I was 15, I had already had a long list of jobs. I kept calves, sheep and cows of the capitalists. Then I worked at the plant and the mine. And look at me ! Today I am the Prime Minister of the USSR ! America is a beautiful country. Americans are great. I am the guest of your President and your wonderful country. My friends and I are delighted with our stay. Before I came here, I was given the program that I would see. But just now, before my speech, I was told: 'No, you can not visit this city there - How is it called ? -Disneyland'. I asked why and was told 'This is impossible'. Just Listen. Just Listen carefully to what I was told: 'This is impossible because that we, the U.S. authorities, cannot guarantee your security there.' Why ? Is there an epidemic of cholera there ? Will I risk getting sick ?
Do you have rocket-launching pads there? Have gangsters taken hold of the place ? Do they want to kill me ? I really wanted to see this place but I can't. Here is the situation in which I, your guest, I am. It's beyond me. And I thought this country was well organized, I do not think my security involve being locked in an armored car, under the blazing sun for hours, until I am completely dried ! I thought I could wandering freely among the citizens of this democracy, but no, it's impossible. This is a great pity. I'm very disappointed and very unhappy. Thank you for your attention."

> Madame K. entourée de Bob Hope et Frank Sinatra
1959-09-19-diner 


Après le discours de Mr. K, Marilyn Monroe est interviewée:
"-Qu'avez-vous pensé du spectacle aujourd'hui ?
-C'était très intéressant.
-Qu'avez-vous trouvé intéressant ?
-Presque tout.
-Et les improvisations ?
-Intéressantes, très intéressantes.
-Vous vous attendiez à ça ? A quoi vous attendiez-vous ?
-A du rosbif ! (crie quelqu'un à côté - rire du journaliste)
-A que ce soit intéressant."

After the Mr. K' speech, Marilyn Monroe is interviewed:
"-What do you think about the show today ?
-It's a really interesting afternoon.
-What do you find the most interesting ?
-Nearly everything.
-What do you think about ad-libs ?
-Interesting, very interesting.
-This is what did you except today ? What do you except ?
-Rosbif ! (says soemone near -the journalist laughs)
-I except that it would be interesting."

>>  captures
1959-mrK-cap2-01  1959-mrK-cap2-02  1959-mrK-cap2-04 
1959-mrK-cap2-05  1959-mrK-cap2-06  1959-mrK-cap2-07 
1959-mrK-cap2-08  1959-mrK-cap2-09  1959-mrK-cap2-10 
1959-mrK-cap2-11  1959-mrK-cap2-12  1959-mrK-cap2-13 
1959-mrK-cap2-15  1959-mrK-cap2-16  1959-mrK-cap2-18 
1959-mrK-cap2-19  1959-mrK-cap2-20  1959-mrK-cap2-21 


Lorsqu'on présenta Khrouchtchev à Marilyn, il lui serra la main en lui déclarant qu'elle était une très jolie femme. Après l'avoir salué en russe, Marilyn lui exprima ses voeux pour la paix dans le monde et de meilleures relations avec les Etats-Unis. Elle lui transmit également les salutations de son mari Arthur Miller.
A sa femme de chambre Lena Pepitone, Marilyn lui confiera: "Je peux dire que j'ai tapé dans l'oeil à Khrouchtchev. Lorsqu'il m'a été présenté, il m'a fait un sourire à se décrocher les machoires; et il m'a serré la main si fort et si longtemps, que j'ai cru qu'il allait me broyer les doigts. C'était toujours mieux que si j'avais du l'embrasser."

When Khrushchev is introduced to Marilyn, he shook her hand, saying that she was a very pretty woman. After greeting her in Russian, Marilyn expressed to him her wishes for world peace and better relations with the United States. She also conveyed the greetings of her husband Arthur Miller.
At her maid Lena Pepitone, Marilyn confided: "I can say that I caught in the eye of Khrushchev. When I was introduced, he made me a smile to get the jaws; and he shook my hand so hard and so long that I thought he was going to crush my fingers. This was better than if I had to kiss him."


Après la réception, Khrouchtchev et sa femme assistent à une répétition de la comédie musicale de Cole Porter "Can-Can", qui est en cours de tournage, sur le plateau 8, avec Shirley MacLaine, Frank Sinatra et Louis Jourdan. On lui présente une scène de danse de french-cancan.
After the reception, Khrushchev and his wife attend a rehearsal of the Cole Porter's musical movie "Can-Can", which is being filmed on the set 8, with Shirley MacLaine, Frank Sinatra and Louis Jourdan. He was presented a scene of cancan dance.

Nikita_Khrushchev_watching_Can_Can_520 Nikita_Khrushchev_party Nikita_Khrushchev_with_Shirley_MacLaine_Can_Can_7 
Khrushchev1  Khrushchev2  Khrushchev5 
Khrushchev4  

>>  captures
docu_kroutchev-cap26  docu_kroutchev-cap27  docu_kroutchev-cap28 
docu_kroutchev-cap30  docu_kroutchev-cap32  docu_kroutchev-cap33 


> dans la presse 
1959  1959 
1959-kroutchev-press-1 1959-kroutchev-press-2
1959-kroutchev-press-3  1959-kroutchev-press-4
1959-09-20  


  >> Vidéo - Movietone News
 

>> Vidéo - Interview de Marilyn

>> Vidéo - Marilyn en couleur + Interview (video muette)

  >> Vidéo - Marilyn et Cukor

>> Video Marilyn discute avec Cukor sur itnsource.com 


>> sources:
Article 'Nikita Khrushchev Goes to Hollywood' sur smithsonianmag.com
Article 'Khrushchev: 'Why Not Disneyland?' sur 
latimesblogs.latimes.com 
Article 'Nikita Khrouchtchev, vedette à Hollywood' sur 
parismatch.com  
Documentaire Khrouchtchev à la conquête de l'Amérique 


© All images are copyright and protected by their respective owners, assignees or others.
copyright text by GinieLand.

9 février 2012

18/09/1959 de N.Y à L.A.

Le 18 septembre 1959, Marilyn Monroe s'envole pour Los Angeles. Spyros Skouras, le président de la Twentieth Century Fox, l'a invitée pour qu'elle participe au grand gala donné en l'honneur de Nikita Khrouchtchevh, le dirigeant de l'Union Soviétique. Arthur Miller accompagne Marilyn à l'aéroport, mais il reste à New York: ayant été sur la Black List des partisans communistes, il n'aurait pas été judicieux pour Miller de s'afficher médiatiquement avec l'un des dirigeants communistes.
On September 18, 1959, Marilyn Monroe leaves New York for Los Angeles where she has been invited by Spyros Skouras to participate to the reception given for Nikita Khrouchtchev, leader of USSR. Arthur Miller accompanied Marilyn at the airport, but he stays in New York as he was on the Black List of the communist partisans, so he would not have been wise for Miller to appear with a media-communist leaders.

1959_09_09_depart_from_Los_Angeles_010_1  1959-airplane-22  1959_09_09_depart_from_Los_Angeles_020_1
03  1959 

> photographie de Irving Haberman
1959_09_09_depart_from_Los_Angeles_030_1 
C'est durant la soirée qu'Haberman raconta avoir "couché" avec Marilyn.
This was the evening Haberman said he "slept" with Marilyn Monroe.

A son arrivée à Los Angeles, un reporter demande à Marilyn si elle est venue uniquement pour voir Khrouchtchev:
-"Oui" répond-t-elle. "Je pense que c'est une chose merveilleuse, et je suis contente d'être ici."
Ce qui provoqua l'inévitable question: "Pensez-vous que Khrouchtchev veut vous voir ?"
-"Je l'éspère" répond-t-elle.
At her arrival in Los Angeles, a journalist asks to Marilyn if she comes in the town just to see Khrushchev.
- "Yes," she said. "I think it's a wonderful thing, and I'm happy to be here."
That provoked the inevitable follow-up question: "Do you think Khrushchev wants to see you ?"
-"I hope he does," she replied.


>>  captures
1959_close_up_cap01 1959_close_up_cap02 1959_close_up_cap03
1959_close_up_cap04 1959_close_up_cap05 1959_close_up_cap06

 >> vidéo


© All images are copyright and protected by their respective owners, assignees or others.
copyright text by GinieLand. 

9 février 2012

20/09/1959 Vol Los Angeles - New York

Le 20 septembre 1959, après avoir assisté au banquet de la Fox avec Nikita Khrouchtchevh la veille et à une réunion avec le producteur Jerry Wald et le réalisateur George Cukor pour discuter de son prochain film (Let's Make Love - Le Millardaire), Marilyn Monroe quitte Los Angeles pour regagner New York.
Photographies de Dennis Stock.
On September 20, 1959, after to have participated to the reception organized by 20th Century Fox for Nikita Khrouchtchevh the day before and a meeting with the producer Jerry Wald and the director George Cukor, to discuss about her next movie (Let's Make Love), Marilyn Monroe leaves Los Angeles, going to New York.
Photographer: Dennis Stock.

1959_09_20_a_depart_to_New_York_010_1_by_dennis_stock_1 PAR136873 1959_09_20_a_depart_to_New_York_011_1 
1959_09_20_a_depart_to_New_York_020_1 1959_09_20_a_depart_to_New_York_021_1 1959_09_20_a_depart_to_New_York_022_1 
NYC104584  PAR32363  
 1959_09_20_a_depart_to_New_York_031_1_by_dennis_stock_1a 1959_kroutchev_back


© All images are copyright and protected by their respective owners, assignees or others.
copyright text by GinieLand.  

9 février 2012

2/11/1959 Vol New York - Los Angeles

Le 2 novembre 1959, Arthur Miller et Marilyn Monroe quittent New York (à l'aéroport d'Idlewild) pour Los Angeles, où doit débuter le tournage de Let's Make Love (Le Milliardaire).

> Le départ de New York
1959_11_02_from_LA_to_NY_010_1  1959_11_02_from_LA_to_NY_020_1  1959_marilyn_monroe_arthur_miller_1959 

1959-89 Pix with 03  
1959_11_02_from_LA_to_NY_030_1  1959_11_02_from_LA_to_NY_031_1 

> L'arrivée à Los Angeles
1959_11_02_from_LA_to_NY_040_1 1959_11_02_from_LA_to_NY_040_1a
1959_11_02_from_LA_to_NY_050_1 1959_11_02_from_LA_to_NY_050_1a 1959_11_02_from_LA_to_NY_062_1
1959_11_02_from_LA_to_NY_060_1 1959_11_02_from_LA_to_NY_061_1 1959_11_02_from_LA_to_NY_063_1 marilyn_and_miller_by_gene_barnes_2 
marilyn_and_miller_by_gene_barnes_1  


 >>  captures
1959_11_02_from_LA_to_NY_cap_02_1 1959_11_02_from_LA_to_NY_cap_02_2 1959_11_02_from_LA_to_NY_cap_02_3
1959_11_02_from_LA_to_NY_cap_02_4 1959_11_02_from_LA_to_NY_cap_02_5 1959_11_02_from_LA_to_NY_cap_02_6
1959_11_02_from_LA_to_NY_cap_02_7 1959_11_02_from_LA_to_NY_cap_02_8 1959_11_02_from_LA_to_NY_cap_02_9
1959_11_02_from_LA_to_NY_cap_02_10 1959_11_02_from_LA_to_NY_cap_02_11 1959_11_02_from_LA_to_NY_cap_02_12
1959_11_02_from_LA_to_NY_cap_02_13 1959_11_02_from_LA_to_NY_cap_02_14 1959_11_02_from_LA_to_NY_cap_02_15
1959_11_02_from_LA_to_NY_cap_02_16 1959_11_02_from_LA_to_NY_cap_02_17 1959_11_02_from_LA_to_NY_cap_02_18
1959_11_02_from_LA_to_NY_cap_02_19 1959_11_02_from_LA_to_NY_cap_02_20 1959_11_02_from_LA_to_NY_cap_02_21


>> vidéo


On November 2nd, 1959, Arthur Miller and Marilyn Monroe are departing from New York (at Idlewild airport) going to Los Angeles, where Marilyn has to film Let's Make Love.

8 février 2012

20/05/1959 Expo American Academy of Arts and Letters

Le 20 mai 1959, à New York, Marilyn Monroe accompagne Arthur Miller à une exposition annuelle organisée par les membres de l'institut "American Academy of Arts and Letters" à la gallerie National Institute of Arts and Letters sur Broadway (entre la 155ème et la 156ème Rue). 

1959_AmericanAcademyofArtsandLetters_May20_1959_NewYorkCity mm_et_arthur_1959_recompOCTOBER07A
signed_program_may_20__1959 inside_of_program_5

On May 20, 1959, in New York City, Marilyn Monroe and Arthur Miller were going to the annual exhibition organised by the members of  "American Academy of Arts and Letters" at the Gallery of the National Institute of Arts and Letters, Broadway, between 155 and 156 Streets.

8 février 2012

One Silver Dollar

Vidéo et Paroles
de la chanson One Silver Dollar
interprétée par
Marilyn Monroe
 
en 1953 pour le film  La rivière sans retour

One silver dollar
Bright silver dollar
Changing hands, Changing hands

And lustily rollin'
Wasted or stolen
Changing hands, Changing hands

Spent for a beer he's drinking
Won by a gambler's lost
Pierced by an outlaw's bullet
And found in the blood red dust

One silver dollar, worn silver dollar
Changing hands, Changing hands

Love is a shining dollar
Bright as a church bell's chime
Gambled and spent, and wasted
And lost in a dust of time

One silver dollar, worn silver dollar
Changing hearts, Changing lives
Changing hands


 Traduction

 Un Dollar en argent

Un dollar en argent, Beau dollar d'argent
Changeant de mains, changeant de mains

Et roulant avec convoitise,
Gâspillé ou volé,
Changeant de mains, changeant de mains

Dépensé pour une bière qu'il boit,
Gagné par la perte d'un joueur,
Percé par la balle d'un bandit
Et perdu dans la poussière rouge sang

Un dollar en argent, vieux dollar d'argent
Changeant de mains, changeant de mains

L'amour est un dollar étincelant
Brillant comme le carillon de la cloche de l'église
Parié et dépendé, et gaspillé
Et perdu dans la poussière du temps

Un dollar en argent, vieux dollar en argent
Changeant de coeur, changeant de vie,
Changeant de mains


Fiche Chanson avec paroles et traduction

song-ronr-one_silver 
> source fiche: blog sugarkane 


>> Bonus Infos

  • C'est une chanson guitare - voix: Marilyn avait d'ailleurs tenu à apprendre la guitare pour jouer les deux chansons du film (One Silver Dollar et Down in the Meadow).
  • Le groupe Vaya Con Dios en fait une reprise en 1988 et en 2011, le groupe de garage rock The Kills (composé de la chanteuse américaine Alison Mosshart et du  guitariste anglais Jamie Hince) ont fait une reprise de cette chanson:

  

7 février 2012

Marilyn Monroe Citation 10

Fame will go by and, so long, I've had you, fame. If it goes by, I've always known it was fickle.
So at least it's something I experience, but that's not where I live.

ph_feing_0277832

La célébrité passera. Eh bien, qu'elle passe. Adieu célébrité, je t'ai eue, et j'ai toujours su que tu ne valais pas grand chose.
Pour moi, tu auras été au moins une expérience, vrai, mais tu n'es pas ma vie.

7 février 2012

L'Hôtel del Coronado

logozL'Hôtel del Coronado
La péninsule et la Baie de San Diego 

Article en ligne sur america-dreamz.com

Chacun connaît "Certains l'aiment chaud", tourné en 1959 par Billy Wilder : déguisés en femmes, Tony Curtis et Jack Lemmon se joignent à une troupe de musiciennes où Marilyn Monroe chante et joue du ukulélé. Des frimas de Chicago, un train les emmène vers le soleil de Floride, où ils animeront les soirées d'un hôtel de luxe.

Le soleil, les cocotiers, la mer... Pourquoi aller chercher tout cela sur l'autre rive du continent, lorsqu'on a des studios à Hollywood ? Billy Wilder n'eut que 200 kilomètres à faire : il tourna le film sur la Coronado Peninsula. Tous les éléments du décor étaient réunis dans cette banlieue de San Diego : plage blonde, vue sur le large, palmiers... et l'un des plus beaux hôtels des USA, "The Del" !

san_diego_the_del_03_02 

Une architecture unique (02/03)

L'Hotel del Coronado offre à ses clients près de 700 chambres, trois bars, deux salons de thé, six restaurants, plus de vingt boutiques et cinq salles de conférence, dont la plus grande couvre 1100 m2. Romantique et luxueux, séparé du Pacifique par une simple plage de sable, c'est l'une des plus grandes structures de bois des Etats-Unis et l'élégance de son architecture vaut à elle seule de traverser la baie.

Ouvert en 1888, il acceuillit des personnages aussi connus que Charlie Chaplin, Charles Lindbergh, Théodore Roosevelt, une dizaine d'autres présidents américains et nombre d'acteurs et chanteurs célèbres. On dit même que serait née ici une passion aux conséquences durables pour la monarchie anglaise : Edouard, prince de Galles, y aurait fait la connaissance de Wallis Simpson. Devenu Edouard VIII, il dut abdiquer moins d'un an après son accession au trône, sous la pression de la famille royale et des politiciens : sa liaison avec une divorcée choquait. On inventa pour lui le titre de Duc de Widsor et son frère, père d'Elizabeth II, monta sur le trône sous le nom de Georges VI. Edouard et Wallis se marièrent, furent heureux, mais n'eurent aucun enfant.

san_diego_coronado03_03b 

 La voiture des lifeguards (02/03)

Le rêve américain est-il seulement de s'enrichir ? N'entreprend-on que pour l'argent ? Elisha Babcock en avait suffisamment pour ne rien faire et s'occuper de sa santé, qu'il était venu soigner ici. Pourtant, à peine rétabli, il s'était remis aux affaires. Assis en compagnie de son ami Hampton Story, il eut la vision d'un hôtel de luxe, sur la lande où, le matin même, ils avaient chassé le lapin. Cette longue bande de sable délimite la Baie de San Diego : elle servait de pâture, où les bestiaux erraient en liberté, enfermés par les eaux.

"Continuons de bâtir un lieu où les gens viendront bien après notre mort", dit-il quelques années plus tard.

Il dut laisser place à un autre, mais son rêve fut réalisé au-delà de toute espérance.

Babcock et Story partaient de zéro : ils trouvèrent des associés, fondèrent une société. Celle-ci acheta la péninsule et l'île qui la prolonge, North Island. Pour 1695 hectares de lande inutile, 110 000 dollars pouvaient sembler beaucoup : c'était peu en rapport du prix des terrains en ville ! La première ligne de chemin de fer venait d'arriver de Los Angeles : en deux ans, la population de San Diego passa de 5 000 à 35 000 personnes ! Le prix de l'immobilier s'envola.

Sur la presqu'île, il n'y avait rien. La Coronado Beach Company fit amener l'eau, par des tubes immergés, débroussailler, lotir, poser les rails d'un chemin de fer urbain et mit les terrains en vente : dès la première journée, les 110 000 dollars étaient remboursés. Restaient à financer les travaux d'aménagement, la compagnie de ferries créée pour traverser la baie, et la construction de l'hôtel, commencée le 19 mars 1887. Onze mois après le début des travaux, "The Del" ouvrait ses portes : il avait coûté un million de dollars.

L'été précédent, un yacht était venu. Son propriétaire, John Spreckels, fils d'un magnat du sucre et beau-frère d'Alma de Bretteville, lui-même propriétaire d'une grosse société de transports, se prit d'affection pour la petite villle. Les hommes d'affaires locaux, Bacock comme les autres, ne s'étaient pas privés d'en faire l'éloge à cet investisseur potentiel : son climat très doux, l'arrivée soudaine de cette population nouvelle, son port naturel offraient d'énormes possibilités de développement ! Spreckels acheta et modernisa le réseau de transports urbains, la compagnie des eaux, celle des ferry-boats et deux compagnies de chemin de fer, mais ne vint s'y installer avec sa famille qu'après le grand tremblement de terre de San Francisco. En 1889, il acheta les parts de Story, un tiers du capital de la compagnie puis, lorsque Babcock, à court de trésorerie, ne put lui rembourser un prêt, il devint propriétaire de la presqu'île et tout ce qu'elle contenait. Il la dota d'une piscine, de courts de tennis, d'un terrain de golf, de salles de danse...

On est en pays anglo-saxon : trois ans après l'ouverture, l'hôtel avait son spectre, celui d'une jeune femme trouvée morte sur les escaliers descendant à la plage. Elle avait occupé la chambre 3312 : devenu directeur, Babcock, ne la louait que lorsque tout était complet. Aujourd'hui, les chasseurs de fantômes viennent y passer une nuit, dans l'espoir d'obtenir une image de l'ectoplasme.

Les riches venaient passer quelques jours au "Del", ou quelques semaines. La classe moyenne avait pu s'offrir un bout de terrain sur la presqu'île. Jamais à court d'idées, Spreckels compléta le dispositif par un village de tentes, à louer pour un week-end, une semaine, un mois ou l'année. Principal moyen de transport de l'époque, le train construit par Elisha Babcock et ses associés passait dans la rue principale, avec ses coups de sifflet et ses jets de vapeur. Au fil des ans, les occupants permanents, en quête de confort, aménagèrent leur résidence et l'on vit naître, ici ou là, des maisons de planches plus personnelles, mieux adaptées à la vie quotidienne. Mais aucun occupant n'était propriétaire de son terrain : Tent City disparut en 1939, bientôt remplacée par les appartements de luxe des Coronado Shore Towers.

 san_diego_coronado03_04

Les condominiums ont remplacé Tent City (02/03)

La destruction de San Francisco avait été marquante : pour résister le mieux possible aux séismes et aux incendies, Spreckels fit construire sa maison de San Diego en béton armé. Initialement constituée de six chambres, trois salles de bain, un séjour, une salle à manger et une bibliothèque, elle possédait, luxe suprême, un ascenseur ! Organiste amateur, son propriétaire ajouta une salle de musique de 75 m², puis un solarium. John Spreckels mourut en 1926 : considérablement agrandie par ses propriétaires successifs, sa demeure est devenue Glorietta Bay Inn, hôtel moins huppé que son voisin mais tout de même assez cher. Tous deux furent promus monument historique en 1977. Quelques centaines de mètres au nord, les visiteurs les plus curieux peuvent voir en photo les étapes de la colonisation de la presqu'île au Coronado Beach Historical Museum.

Ni le prix des chambres, ni le fantôme de Kate Morgan ne rebutent la clientèle : on vient au "Del" ! Et si vous voulez vous mettre pour quelques heures dans la peau de Marilyn Monroe, l'établissement propose une panoplie de mariage avec répétition, maître de cérémonie, grands salons, restaurants, chambres de luxe et plage devant la pelouse. Mais les formalités sont plus compliquées en Californie qu'au Nevada, et ce rêve de mariage américain plus difficile à accomplir qu'à Las Vegas...

Dès le XIXme siècle, l'armée avait choisi ce port comme base pour le Sud-Ouest. L'aéronavale occupa "North Island" en 1917 et bâtit un pont pour relier l'île à la péninsule. Après de longues réticences, John Spreckels accepta de vendre une partie de ses terrains à la Navy. La Seconde Guerre Mondiale ne fit qu'amplifier cette présence militaire : depuis, une base amphibie s'est établie quelques kilomètres au sud de l'aéronavale. Ces quelques dizaines de milliers de militaires contribuèrent au développement de la petite commune et, malgré les restructurations drastiques de la fin de la Guerre Froide, demeurent un apport conséquent pour l'économie de la région.

san_diego_porte_avions_02_03

L'un des deux porte-avions stationnés dans la baie (02/03)

Malgré cette population nombreuse et ses allées-venues quotidiennes entre la presqu'île et le continent, les ferry-boats restèrent longtemps le seul moyen pratique de traverser la baie : le détour par la route, au ras de la frontière mexicaine, demande beaucoup de temps. L'été 1969, pour le bicentenaire de la fondation de San Diego,, Ronald Regan, alors gouverneur de Californie, inaugura le premier pont à enjamber la baie. Long de plus de deux kilomètres, très élégant, il s'achève par un virage à 90° : cette surlongueur était le seul moyen de l'élever suffisamment pour laisser passer les porte-avions sous sa travée centrale. Le macadam repose directement sur le tablier d'acier, dont la portée principale, sur plus de 200 mètres, s'élève 59 mètres au-dessus de l'eau. Parasismique, il peut absorber des mouvements de près d'un mètre. Contrairement à ce qu'on fait en France, une fois l'ouvrage amorti, le péage fut supprimé, une trentaine d'années après sa mise en service.

 san_diego_pont_baie03_02b

"The Del", Bay Bridge et Shore Towers (02/03)

Le tourisme est un moteur puissant : la ligne de ferries, rendue inutile par la mise en service du pont, rouvrit après 18 ans d'inactivité ! Le débarcadère offre une des meilleures vues sur les immeubles de Downtown San Diego, et retient les visiteurs grâce à son complexe de restaurants et de magasins. On peut même y louer une bicyclette, pour visiter la péninsule sans souci du stationnement.

Quant au nom de Coronado, il ne doit rien à l'explorateur dont les soldats furent les premiers Européens à voir le Grand Canyon : il ne vinrent jamais ici. Sebastian Vizcaïno, croisant au large le 8 novembre 1602, crut voir quatre îles. Conforme à la tradition espagnole, il leur donna le nom du saint du jour. Ils étaient quatre ! Tailleurs de pierre chrétiens du IIIme siècle, ils avaient été martyrisés par les Romains pour avoir refusé de fabriquer des idoles.

7 février 2012

Some Like it Hot filmed at the Hotel Del Coronado

Some Like it Hot filmed at the Hotel Del Coronado

Article en ligne sur hoteldel.com

SOME LIKE IT HOT FILMED AT THE HOTEL DEL CORONADO
Named #1 Comedy by the American Film Institute

Regarded by critics as one of the finest American movies ever made, Some Like It Hot continues to delight audiences 50 years after it debuted in 1959; in fact, the American Film Institute named it No. 1 on their list of the 100 best comedies of all time.

Filmed in 1958, the United Artists movie was shot on location at the Hotel del Coronado, Southern California’s landmark Pacific resort. The Del’s iconic Victorian architecture made it the perfect backdrop for the film’s 1929 setting, along with acting icons Marilyn Monroe, Jack Lemmon and Tony Curtis.

Says author and scholar Laurence Maslon, who will release The Some Like It Hot Companion in September (published by Collins Design, an imprint of HarperCollinsPublishers in the US and Anova Books in the UK), “There have been a lot of movies shot on a lot of locations, but only a few marriages of celluloid and place can be considered truly legendary. Chief among those magical moments is the sight of Marilyn Monroe cavorting on the beautiful beach at the footsteps of the Hotel del Coronado.”

Plot
The Prohibition-era story follows the exploits of Lemmon and Curtis, out-of-work Chicago musicians who accidentally witness a gangland slaying. Making a run for their lives, the men disguise themselves as women and join an all-girl band traveling by train to Florida. Here, a ukulele-strumming singer, played by Monroe, catches the eyes of both men, but it is Curtis’ character who assumes still another identity – an unlucky-in-love millionaire – to successfully woo and win Monroe.

Lemmon’s cross-dressed character, meanwhile, is vigorously pursued by a bona fide millionaire, played by Joe E. Brown. The hilarious gender-shifting romantic romp is played out at California’s famed Hotel del Coronado, which director Billy Wilder found to be the perfect substitute for Florida in the Roaring Twenties.

Sunshine … California-Style
At least one Floridian was less than happy about Wilder’s decision to shoot the movie in San Diego. Miami Mayor Robert King High reportedly said it was “a sacrilege” to let Southern California play the role of Florida’s “Sunshine State.” This sour criticism was ably met by Coronado’s mayor, who wired back, “Some like it hot, but not as hot as Miami in September.” The mayor’s rebuttal also referenced Florida’s gnats, mosquitoes and hurricanes, none of which plagued the temperate island of Coronado.

An “Uproariously Improbable Set”
Like all American resorts, the Hotel del Coronado had endured some tough years during the Depression and World War II, but it was this period of benign neglect that helped preserve the resort, making it the perfect setting for Wilder’s 1929 story, which he co-wrote with I.A. Diamond. Said Wilder, “We looked far and wide, but this was the only place we could find that hadn’t changed in thirty years. People who have never see this beautiful hotel will never believe we didn’t make these scenes on a movie lot. It’s like the past come to life.”

Although at least one critic didn’t believe the hotel was real, describing The Del as “an uproariously improbable set.” The hotel’s 1888 Queen Anne Revival-style architecture does tend toward the fanciful, with rambling white clapboard, lazy verandas and red-turreted roofs, which an earlier writer had characterized as a cross between an ornate wedding cake and a well-trimmed ship.

Although only exterior scenes were filmed at hotel, the interior scenes do look very Del-like (right down to the placement of the lobby elevator and stairs). This probably explains why so many Some Like It Hot devotees – even after seeing the Hotel del Coronado for themselves – absolutely refuse to believe that the movie’s interior scenes were not filmed at The Del.

Only at The Del: The Stars Align
During filming, Marilyn Monroe was accompanied by her husband, esteemed playwright Arthur Miller (he made two special trips from the East Coast to join her at The Del). Also in Monroe’s entourage was acting coach Paula Strasberg, along with Monroe’s secretary and press agent. Coronado police officers were assigned to guard Monroe throughout her stay.

Meanwhile, Tony Curtis’ wife, Janet Leigh, was also on hand (Leigh was pregnant with their second child, Jamie Lee Curtis, at the time). Jack Lemmon’s future wife, Felicia Farr, also joined the troupe.

By almost everyone’s account, Monroe was very difficult to work with throughout the film’s production – her tardiness and inability to remember lines have become legendary. Interestingly, however, quite a few reports confirm that Monroe was “on her mettle” during the entire Coronado portion of filming.

In fact, in his book Conversations with Wilder (1999), writer/director Cameron Crowe addressed Billy Wilder about this aspect of the film, saying, “I grew up in San Diego [and] the legend is that the hotel was the most magical part of the filming … that Marilyn felt relaxed there.”

To which, Wilder replied, “Yeah, that was fun. We had a good time there. Marilyn remembered her lines … everything was going according to schedule.” Added Crowe: “Marilyn seems fully engaged in those scenes.”

According to another source, Wilder speculated that Monroe was inspired at The Del, where adoring spectators were plentiful because she preferred a live audience. Wilder later told Crowe that the Coronado fans were “screaming and yelling,” and then added that when he wanted the crowd to quiet down, he had her say, “‘Shhh’ … they listened to her.” In the end, Wilder probably characterized Monroe the best, calling her “a calendar girl with warmth, with charm.”

And a last bit of Del trivia: During her stay, a hotel chef reported that Marilyn fancied his cold soufflé vanilla pudding with egg-white decoration, which she requested daily.

Favored by the Fans, Overlooked by the Oscars
The movie was a box office success, grossing over $8 million initially and earning several million more over the next few years – somewhere between $10 and $15 million.

Monroe’s financial deal – she received between $100,000 and $300,000, as well as 10 percent of the film’s gross profits – was a very lucrative arrangement in its day, and Some Like It Hot turned out to be her most profitable venture.

The movie was also a critical success. Variety called it the biggest hit of 1959; Monroe received a Golden Globe for her performance, as did Jack Lemmon. The film itself also won a Golden Globe for “best comedy.”

In spite of its financial success and public accolades, the film received only one minor Academy Award for “Best Black and White Costume Design.” Today it is thought that Some Like It Hot was just too risqué for 1959, when the big winner that year was Ben-Hur (also in the running for various Academy Awards were the likes of Diary of Anne Frank, Room at the Top, Pillow Talk and Porgy and Bess).

The Some Like It Hot story line is racy, and Monroe’s costumes are incredibly revealing, even by today’s standards (though, according to Wilder, Marilyn was not interested in fashion … as long as the costumes revealed “something,” she was satisfied). Ahead of its time perhaps, present-day reviewers marvel that the movie still comes across as such a wholesome film; this was Monroe’s forte: she was sexy, but childlike.

Although this is the Monroe film most shown on television today, the actress reportedly never liked her performance.

Fun Film Facts
Writers Wilder and co-author I.A Diamond were inspired by another cross-dressing comedy, the 1932 German musical Fanfare of Love, and they deliberately set the story in the past because, as Diamond put it, “When all the costumes look peculiar to us, a guy in drag looks no more peculiar than anybody else.”

Much like The Del itself – which was designed as it was being built – the last 15 minutes of Some Like It Hot was being written and rewritten as it was being filmed.

The film was shot in black and white because Wilder thought that male actors in female make-up would look too ridiculous in color. The black-and-white format – which also suited the period style of the film – did not appeal at all to Monroe, who contractually insisted that all her films be shot in color. Wilder was able to convince her that the 1920s setting would look more authentic in black-and-white. Interestingly, Wilder (who chose to make many of his movies in black and white) later said that Some Like It Hot was the one movie that would have benefited from color.

Although Wilder hired one of the world’s most famous female impersonators to teach Lemmon and Curtis how to walk in high heels, Lemmon refused the help – he didn’t want his character to be that adept as a woman.

Monroe’s character, “Sugar Kane,” is supposed to be 25 years old, although Monroe was 32 when the movie was made.

After Some Like It Hot, Monroe and Curtis never worked with Billy Wilder again, but Jack Lemmon remained one of the director’s favorite actors, and they made six more films together.

What to Look For
At one of the previews, the first shot of Lemmon and Curtis dressed as women was such a crowd-pleaser that Wilder added in every other shot he had for that scene (and, if you look carefully, you’ll be able to see them walking by the same railroad car again and again). In addition, Wilder deliberately didn’t show the characters as they transformed themselves from men to women because he knew the comic impact would be greater if audiences were introduced to “the ladies” all at once.

Monroe was displeased at her initial entrance – also at the train station – and Wilder and Diamond concurred. They rewrote the scene so that Monroe's entrance was punctuated by steam blasts from the train.

The film clearly shows The Del’s two original front entrances. When the resort opened in 1888, the hotel offered a combined men’s and women’s entrance and a separate “unaccompanied” women’s entrance, which afforded lone women travelers a discreet way to check in. Though the two entrances survived past the 1958 filming of Some Like It Hot, only one remains today.

In the scene where Curtis and Monroe run out to the yacht, it is supposed to be night, but it’s obviously not dark; Monroe’s frequent tardiness made it impossible to shoot the scene at night.

In the role of gangster Spats Colombo, George Raft parodies the gangster role he played in the 1932 film Scarface, in which his character repeatedly flipped a coin. In Some Like It Hot, Spats Colombo is very irritated when he sees someone else flipping a coin, demanding, “Where did you pick up that cheap trick?” Raft – who didn’t accompany the cast to Coronado – was at The Del in 1936, during the filming of Yours for the Asking.

When Lemmon’s female character is telling Curtis’ male character about his engagement to a real millionaire, he punctuates ever line with a flourish of maracas. Wilder anticipated the scene being so successfully funny that he wanted to allow “space” for the audience laughter, and the maracas were added to provide the appropriate pauses.

There were two scenes that supposedly gave Monroe the most trouble: The scene where she knocks on the door and says, “It’s me, Sugar” required 47 takes; another scene, where Monroe had to rummage through a dresser drawer for a bottle of bourbon, proved even more challenging, requiring 59 takes. In fact, Wilder claimed that after he put the cue inside one of the dresser drawers, Monroe couldn’t remember which drawer it was in.

The last line – uttered by Joe E. Brown when he says to Jack Lemmon, “Nobody’s perfect” – was never intended to remain the last line, but Wilder and Diamond couldn’t come up with anything they liked better, so it stayed. Ironically, it has become a classic last line.

In some publicity photos, including the film’s poster, Monroe just doesn’t look like herself. That’s because a body double was used for several publicity shots; it was Sandra Warren, an actress who appeared as one of Sweet Sue’s Society Syncopators. Her body was uncannily like Monroe’s, although Monroe face was ultimately superimposed.

###

Founded in 1992, KSL Resorts manages seven time-honored resorts with outstanding recreational amenities, including spa, golf, tennis and ski. Each is refined yet unpretentious, rich in legacy, and genuine in service. The KSL Resorts are:

Hotel del Coronado (San Diego, CA)
Beach Village at The Del (San Diego, CA)
La Costa Resort and Spa (Carlsbad, CA)
Rancho Las Palmas Resort & Spa (Rancho Mirage, CA)
Vail Mountain Lodge & Spa (Vail, CO)
Barton Creek Resort & Spa (Austin, TX)
The Homestead (Hot Springs, VA)

For more information, call 1-866-KSL-7727 or visit KSLResorts.com.

7 février 2012

The Hotel Del Coronado — Victorian Elegance

looplane_logoThe Hotel Del Coronado — Victorian Elegance

Article publié le 18/05/2011
en ligne
sur looplane.com

hotel_del 

The Hotel del Coronado is a luxury hotel with a glamorous history.  Set on the beach sands of Coronado Island, across the San Diego Bay in California, it has become an icon. It is sometimes called The Del and boasts one of the earliest Victorian wooden buildings of early California. The history of this hotel goes deep and it has been named a National Historic Landmark since 1977.

Built in 1888, the Hotel del Coronado has been named one of the top ten hotels in the world by USA Today. It was the backdrop of the movie, “Some Like it Hot,” with Marilyn Monroe, Tony Curtis and Jack Lemon.

Marilyn_Monroe_and_Tony_C_001
Marilyn and Tony Curtis, 1958.

  annex___monroe_marilyn_some_like_it_hot_02
 Tony Curtis and Marilyn Monroe on the steps of the Del, 1958.

 marily2
Marilyn Monroe during the filming of Some Like It Hot at the Hotel del Coronado. With make-up man Whitey Snyder and security guard – 1958

  marilyn_and_Joe_E
 Marilyn Monroe and Joe E. Brown on the deck at the Del, 1958.

In the mid-1880′s grand hotels were being built to lure visitors to new areas of California. Coronado Island and North island were  purchased for $110,000 with the intent to build a grand hotel that would draw attention to an otherwise stark landscape. With construction beginning in 1887, they had to tackle the problem of bringing in lumber from Oregon and labor from Chinese Immigrants in San Francisco.

the_del 

This was one of the first hotels with electric lighting and the wiring was inspected by Thomas Edison. As they neared the completion of the hotel they ran out of money and investors. They turned to John Spreckles, the sugar manufacturer, who loaned them $100,000 to finish the hotel. He later bought the original owners out and owned the hotel until 1948.

   gallery_property_3

During World War II, the hotel was used to house Navy pilots being trained and families of officers going off to war.

After the war the hotel was sold and by 1960 it had fallen into disrepair. It was then purchased by John Alessio who began renovating it for $2 million. He then sold it in 1963 to a man named Lawrence. More money was poured into the hotel refurbishing it and adding rooms totaling $150 million dollars. In 1996, the hotel was sold to the Travelers Group. They upgraded the hotel again, keeping the original Victorian architecture and decor. In 2005 they added additional cottages and villas to the grounds to be used for more guest rooms. The hotel has been sold and currently is owned by Blackstone Group and KSL Resorts and Strategic Hotels.

hotel_del_room 

gallery_rooms_victorian3 

Many notable travelers have been guests of the hotel. Presidents, British Royalty, movie stars and other famed guests have spent many a night on the shores of the Coronado. L. Frank Baum, the author of the book and movie, The Wonderful Wizard of Oz, stayed at The Del while  working on his book.  Stories abound that he based the Emerald City after the Hotel.  

hotel_del_coronado_default

Top 10 Beach Icons, USA Today
#1 Best Beach in the Southern California, Travel Channel
#2 Best Beach in the United States, Travel Channel
America’s Best Beaches, Wall Street Journal
America’s Top 10 Beaches,”Dr. Beach,” 2008 & 2009

The Hotel del Coronado has been rated:

Top 10 Resorts In The World, USA Today
Top 20 Hotel Spas in the World, Travel + Leisure
Reader’s Choice for the Best Place To Get Married, Ranch & Coast
Top 50 Resorts For Parents & Kids, Travel +Leisure Family Magazine
500 Greatest Hotels in the World, Travel + Leisure Magazine
Top 100 U.S. Resorts, Travel + Leisure Magazine Readers Poll
#2 Best Place in the World to Get Married, Travel Channel
Best Resort Getaway, Los Angeles Magazine
Best Resort in San Diego, Orange County Register Readers Poll
Best San Diego Resort, Travel + Leisure en Espanol
Top 15 Family Resorts, Travel + Leisure Family Magazine

Marilyn Monroe and The Hotel del Coronado
The Del Beach Village
The Hotel Del Coronado

Visiteurs
Depuis la création 5 656 197
Derniers commentaires
Marilyn sur le web

BLOG-GIF-MM-GPB-1 
Une sélection de sites web

Blog - The Marilyn Report 
Blog - The Marilyn Archive 
Blog - Tara Hanks

  Mesmerizing Marilyn Monroe
Marilyn From the 22nd Row

Collection Greg Schreiner
Collection Scott Fortner
Collection Peter Schnug

Marilyn Geek
Fan Club The Marilyn Remembered

Blog - MM Books
Blog - Marilyn Monroe Animated Gifs 
Instagram Official Marilyn Monroe

Instagram - Silver Technicolor 
Instagram - Marilynraresig

Tumblr - The Marilyn Monroe Visual Vault 
Tumblr - Infinite Marilyn 
Tumblr - Always Marilyn Monroe 
Tumblr - Marilyn in High Quality 
Tumblr - Marilyn Monroe Archive 
Tumblr - Our Girl Marilyn 

Perfectly Marilyn Monroe

La presse
Blog - Marilyn Cover Girl 
Blog - La MM que j'aime 
Magazines - Famous Fix 

Magazines - Pinterest Lorraine Funke

Archives presse USA - Newspapers 
Archives presse Australia - Trove
Archives presse - Internet Archive 
Archives presse - Lantern

Archives presse - Media History Digital Library 
Archives - Gallica BNF 

Archives magazines - Magazine Art 
LIFE photo archive 
LIFE magazines 

LIFE articles 
Collier's - Unz Review 
Esquire Classic 
Bravo Posters 
Paris Match

 Agence Photos 
Magnum  
Getty images 
mptv images 
Keystone
 profimedia
ullstein bild
Redux Pictures
Roger Viollet
Shutterstock 
topfoto
picryl
iStock by Getty 
Bridgeman images 
AP Images 

Album 

 Photographes 
All About Photo  
Listing Photographes du XXeme 
Allan Grant 
Bernard of Hollywood - instagram 
Bert Stern 
Bill Ray 
Bob Willoughby 
Carl Perutz 
Douglas Kirkland - website 
 Douglas Kirkland - instagram 
Elliott Erwitt - website 
Elliott Erwitt - instagram 
Ernst Haas 
Eve Arnold - website 
Eve Arnold - instagram 
George Barris - website 
George Barris - instagram 
Harold Lloyd  
Henri Dauman 
Jock Carroll 
Lawrence Schiller 
Leigh Wiener 
Nickolas Muray 
Phil Stern 
Philippe Halsman - website 
Philippe Halsman - instagram  
Richard Avedon - website 
Richard Avedon - instagram 
Sam Shaw - website 
Sam Shaw - instagram  
Weegee Arthur Fellig 

Milton H Greene
Milton H Greene - website 
Milton H Greene - instagram 
MHG The Archives Licensing  
The archives LLC - tumblr

Video Archives 
INA 
British Pathé  

Paramount & Pathé Newsreel

Culture 
aenigma 
The Blonde at the Film 
Tumblr - Weirland TV
Dr Macro's HQ scans 
Pulp International 
Stirred Straight Up 

Sites communautés
listal 
The Place 
Who's Dated Who 
Films - imdb 
Films - Classic Movie Hub 
Bio - Wikipedia fr
  
Dossiers - FBI Records

 Marilyn Friends
Mona Rae Miracle
Joe DIMaggio
Arthur Miller
Yves Montand 
Montgomery Clift 
Clark Gable 
Marlon Brando 
Jane Russell 
Rock Hudson 
Dean Martin 
Frank Sinatra 
Ava Gardner 
Ralph Roberts 
George Fisher
Joan Crawford
Jeanne Carmen 
Travilla Style - blog 
The Actors Studio