Canalblog
Suivre ce blog Administration + Créer mon blog
Divine Marilyn Monroe
NAVIGUATION
DIVINE MARILYN

Marilyn Monroe
1926 - 1962

BLOG-GIF-MM-BS-1 

Identités

Norma Jeane Mortenson
Norma Jeane Baker
Norma Jeane Dougherty
Marilyn Monroe
Marilyn DiMaggio
Marilyn Miller
Jean Norman
Mona Monroe
Zelda Zonk

Archives
17 décembre 2011

Naomi Watts est Marilyn Monroe pour West East Magazine

Naomi Watts is Marilyn Monroe For West East Magazine
décembre 2011,
en ligne
sur ohlalamag.com

naomi_watts_west_eastLindsay Lohan is not the only one channeling Marilyn Monroe ... and after Michelle Williams in My Week With Marilyn, it looks like Naomi Watts did a pretty good job for the cover of Asian magazine West East.

It was announced at the Cannes Film Festival in France last May that Naomi will play Monroe in a biopic based on author Joyce Carol Oates's controversial, fictionalized memoir, Blonde. The movie, also called Blonde, was reportedly slated to start filming in January 2012, but so far nothing indicate on Naomi Watts' IMDB that this film is even in pre-production.

Photography of Naomi Watts for West East magazine by Ali Mahdavi.

naomi_watts_by_ali_mahdavi_west_east_mag_2  
naomi_watts_by_ali_mahdavi_west_east_mag_1 naomi_watts_by_ali_mahdavi_west_east_mag_3

Marlene or Greta? Greta
Marilyn or Liz? Marilyn
Linda or Christy? Christy
Fellini or Rossellini? Fellini and Rossellini
Sunset Boulevard or All about Eve? All about Eve
Funny Games or Fair Games? Funny Games
Children of the corn 4 or Babe 2? Babe 2
Leonardo or Sean? Leonardo and Sean
Leonardo or Michelangelo? Leonardo and Michelangelo
Bacon or Freud? Bacon
Bacon or Eggs? Bacon
St Laurent or Halston? St Laurent
Christobal Balenciaga or Charles James? Christobal Balenciaga
Mugler or Montana? Mugler
Newton or Avedon? Newton
Château Marmont or Beverly Hills Gotel? Beverly Hills Hotel
New York or L.A? New York
Paris or London? Paris
Shoes or Bags? Shoes
Gay or Straight? Gay and Straight
Sex or Acting? Sex and Acting
Size or Shape? Shape
Face or Body? Face
Tits or Ass? Ass
Kiss or Caresses? Kiss
Flesh or Bones? Bones
Blood or Tears? Tears
Love or Passion? Love
Death or Coma? Death
Gin or Vodka? Vodka

Photography: ALI MAHDAVI @ H&K
Styling: SUZANNE VON AICHINGER
Art direction: STEFANO CANULLI
Producer: VIRGINIA STEVENSON
Make up: FRANCES HATAWAY @ Jump
Hair: OSCAR BLANDI @ ABTP
Styling Assistant: JANA ADLER

17 décembre 2011

10 fois Marilyn

gq_logo10 Fois Marilyn
Publié le 13/01/2011,
en ligne
sur gqmagazine.fr

10_fois_marilyn_logo 


10_fois_marilyn_01_sophie1/10
Sophie Quinton
La plus française

Elle est à l'affiche de Poupoupidou de Gérald Hustache-Mathieu, où  elle joue une miss météo du Jura mystérieusement disparue. Encore plus mystérieux : elle croyait être la réincarnation de Marilyn. Jean-Paul Rouve mène l'enquête à Mouthe, la ville la plus froide de France.

 


10_fois_marilyn_02_angelina2/10
Angelina Jolie
La plus inattendue…

… au point qu’Angelina ne devrait finalement pas interpréter l’icône, malgré la rumeur née d’une déclaration d’Andrew O’Hagan, l’auteur de Vie et opinions de Maf le chien et de son amie Marilyn Monroe (Christian Bourgois)qui avait annoncé qu’elle serait de l’adaptation de son livre, aux côtés de George Clooney. Rien que ça.


10_fois_marilyn_03_naomi3/10
Naomie Watts
La plus chic

L’actrice australienne sera de la nouvelle adaptation de Blonde de Joyce Carol Oates, qui avait auparavant connu les honneurs de la télévision. Naomi consentira t’elle à prendre quelques kilos pour adopter les courbes sexy de son personnage ? 

 


10_fois_marilyn_04_scarlett4/10
Scarlett Johansson
La plus glamour

L’héroïne de Lost In Translation est peut-être l’actrice qui ravive le mieux le glamour à la Monroe, avec ses courbes voluptueuses et ce pouvoir érotique paradoxal, car à la fois provoquant jusqu’à l’indécence et à la fois totalement innocent. Ce que la campagne publicitaire pour Dolce & Gabbana saisit parfaitement. 


10_fois_marilyn_05_lindsay5/10
Lindsay Lohan
La plus dénudée

L’ex it-girl qui enchaîne les unes des tabloïds anglais comme des petits pains et a trouvé le temps, entre deux cure de désintox, de poser pour une série de photos inspirée de The Last Sitting, série de nus réalisée par Bert Stern, six semaines seulement avant la mort de Marilyn.

 


10_fois_marilyn_06_michelle6/10
Michelle Williams
La plus sage

L’actrice mimi de la série Dawson devra faire oublier son air d’éternelle adolescente boudeuse pour gagner en féminité pulpeuse dans My Week With Marilyn, qui devrait voir le jour sur les écrans en 2011. 

 


10_fois_marilyn_07_christina  7/10
Christina Aguilera
La plus MTV


Christina Aguilera a choisi de jouer à la poupée Marilyn à l’occasion de la sortie de son nouvel album. Malgré la blondeur platine et un maquillage à la truelle, difficile de lui concéder la moindre ressemblance avec l’icône hollywoodienne.

 


10_fois_marilyn_08_poppy  8/10
Poppy Montgomery
La plus improbable

L’agent Samantha Spade de FBI portés disparus a interprété Marilyn dans un téléfilm de 2001 adapté du récit de Joyce Carol Oates Blonde. Aussi crédible que si Jack Malone se muait en Marlon Brando. 

 


10_fois_marilyn_09_samantha 9/10
Samantha Morton
La plus trash

Samantha Morton n’incarne pas à proprement parler Marilyn, mais son sosie, dans le film d’Harmony Korine (le scénariste prodige de Kids et réalisateur de Gummo) Mister Lonely, où elle côtoie le gratin des sosies internationaux, réunis dans un village écossais vaguement coupé du monde et de la réalité. 


10_fois_marilyn_10_ashley 10/10
Ashley Judd
La plus nature

La petite amie de De Niro dans Heat a joué l’héroïne de Some Like it Hot  à la télé dans Norma Jean & Marilyn. Pour incarner les deux phases de la vie de l’actrice, les producteurs ont choisi deux actrices, Ashley étant Norma (Jean Baker), la Marilyn d’avant la transformation - Mira Sorvino (la Maudite Aphrodite de Woody Allen) incarnant elle la blonde fatale apparue au mitan des années quarante.  

Enregistrer

17 décembre 2011

LES 12 LIVRES INTELLO-POP DE 2011

gq_logoLes 12 livres intello-pop de 2011
Par Eve Beauvallet, Publié le 15/12/2011,
en ligne
sur gqmagazine.fr

gqmag_article 

bookvertiges2/12
Vertiges du désir
, Ollivier Pourriol

De quoi ça parle ? De Gilles Deleuze, Sharon Stone, Al Pacino, et de Brigitte Bardot… enfin de ses fesses.

C’est quoi ? La dernière petite bombe philo-ludique d’Ollivier Pourriol, nouvel Ali Badou du Grand Journal de Canal+. Ici, Bardot et Kidman s’allient à Sartre et Hegel pour causer cinéma, philosophie, et désir.

Ed. NiL, 243p., 19 €

17 décembre 2011

Katy Perry : la nouvelle Marilyn Monroe

Katy Perry : la nouvelle Marilyn Monroe !
Article publié le 24/11/2011
en ligne sur gossy.fr

gossy_Marilyn_Monroe_665x249 

Katy Perry est devenue complètement fan du film “My Week With Marilyn“… Il y a quelques jours la chanteuse a fait un mix entre la bande annonce du long métrage et sa dernière chanson. Totalement conquis par la prestation de notre jolie Katy, le producteur du film a décidé de créer une comédie musicale dont elle serait la vedette ! Poupoupidou…

Katy alias Marilyn !

Décidément Katy Perry cartonne de plus en plus dans le monde du show-business ! Après “I Kissed a Girl” ou encore “Teenage Dream“, la jeune femme vient de lancer sa nouvelle chanson : “The One That Got Away“, et il faut dire que celle-ci fait un carton ! Récemment, la chanteuse s’est faite remarquer lors de sa prestation durant l’émission X Factor mais apparemment ça ne lui suffit pas ! Et oui Katy souhaite aller plus loin et montre encore une fois qu’elle est pleine de ressources. En effet, en grande fan de “My Week With Marilyn”, la jolie brune a récemment posté sur Twitter et Facebook, la bande annonce du film mêlée à une de ses dernières chansons…

gossy_ALO_051140Une idée un peu farfelue mais qui on doit le dire peut rapporter gros ! En plus de séduire 250 000 fans qui se sont précipités sur la vidéo, elle a aussi conquis le producteur du long métrage lui même : Harvey Weinstein. Remarquant que son film et la jeune femme pouvait faire un duo d’enfer, il a tout de suite eu une brillante idée : la création d’une comédie musicale :

    “Si le film marche, j’en ferai une comédie musicale sur Broadway, et je proposerai le rôle principal à Katy en premier. Je pense qu’elle peut jouer Marilyn à Broadway… Elle serait fantastique !” a t’il déclaré à E-Online.

En y pensant bien, on imagine bien notre Katy Perry dans une jolie robe blanche sur scène !
Un rôle très convoité !

gossy_Scarlett_Johansson_en_Marilyn_Monroe“My Week With Marilyn” raconte les coulisses du tournage de “La princesse et la danseuse” durant lesquelles, Marilyn Monroe a eu une aventure avec un assistant du réalisateur. On découvre dans celui-ci une Michelle Williams époustouflante qui nous fait fondre à tel point son jeu est remarquable. De plus, il faut dire que la jeune femme ressemble à s’y méprendre à la jolie blonde ! Seulement une autre actrice aurait pu incarner ce rôle : Scarlett Johansson bien sûr !

Pulpeuse, blonde avec un visage de poupée, elle aurait été parfaite… Malheureusement quand la production a approché Scarlett pour lui demander d’incarner Marilyn, celle-ci n’avait pas l’air intéressé !

Une décision qu’elle pourrait amèrement regretter quand on sait que Michelle Williams est pressentie pour remporter un Oscar…

13 décembre 2011

La confession inachevée de Marilyn Monroe

logo_culturebox_ftvLa confession inachevée de Marilyn Monroe, riche petite fille pauvre
Par Dominique Langard, Publié le 02/12/2011,
en ligne
sur francetv.fr

maryline_0
 Marilyn Monroe © Joshua Greene

Marilyn Monroe s’est souvent déshabillée à commencer pour un calendrier qui vaut aujourd’hui une fortune. Mais elle n’a jamais été aussi nue que dans "Confession inachevée" (Robert Laffont) dans laquelle elle ne dévoile pas son corps mais son âme… Publiée une première fois en France en 1974, cette autobiographie, un journal intime laissé à son vieil ami Milton Greene en 1954 (elle avait 28 ans), n’avait pas été rééditée depuis.

De ce journal, on n’apprendra rien. Rien sur les derniers mois de la star puisqu’il s’achève juste après son mariage avec Joe Di Maggio, le champion de base-ball, le seul homme qu’elle aima, solide et fiable même s’il se révéla parfois violent. Rien non plus, aucune révélation, sur les frasques de sa vie tumultueuse. On y trouvera beaucoup plus : les clés de sa vie ! Livrées sans fard, ni dissimulation, presque sans pudeur. Un vrai trésor pour comprendre qui fut Marilyn Monroe, née Norma Jean Baker un jour de 1926 à Los Angeles.

Devenue la star désirable, attendue, souvent capricieuse, Marilyn explique dans cette « Confession » qu'elle se venge de ces années où elle n'était que la petite orpheline à blouse bleue que personne ne voulait voir. « J'éprouve une étrange satisfaction à punir ceux qui me désirent maintenant. Mais ce ne sont pas eux que je punis en réalité, avoue-t-elle. Ce sont tous les personnages de mon lointain passé qui ne voulaient pas de Norma Jean ».

Si Marilyn se prélasse des heures dans sa baignoire au risque de faire patienter des heures les puissants qui l’invitent, c’est parce que la petite Norma Jean devait se baigner dans une eau qui avait servi aux sept ou huit personnes de sa famille d’accueil. Miss Monroe récompense ainsi Norma Jean, petite fille éperdue d'amour à qui personne n'a jamais offert la moindre tendresse.

Passés ces aveux, on comprend avec émotion que Marilyn ne fut jamais au fond d'elle-même et n’eut même jamais l’intention d’être cette séductrice, cette rivale potentielle qui rendait les femmes folles de rage et de jalousie dès qu’elle apparaissait quelque part. Tout ce qu'elle rechercha au long de sa vie ne fut que de l'amour, de l'attention, de la protection. Tous s'y sont trompés qui n'ont vu en elle qu'une femme écervelée mais d'une incroyable sensualité.

Marilyn en est morte. Elle qui, si elle fut adorée, adulée au delà de l'imaginable, ne fut en réalité qu'une riche, très riche petite fille pauvre…

CONFESSION INACHEVEE / MARILYN MONROE - Robert Laffont

7 décembre 2011

Expos Marilyn par Manfred Linus Kreiner en Allemagne

marilyn_monroe_kreiner 

Deux expositions en Autriche et en Allemagne, concernent des photographies de Marilyn Monroe prises en 1959 à Chicago par le photographe Manfred Linus Kreiner, dont certaines totalement inédites: 

Du 14 Novembre 2011 au 9 Janvier 2012, une exposition  "Drei Tage mit Marilyn" se tient au Theatercafé de Naschmarkt, à Vienne, en Autriche.

Jusqu'au 14 août 2012, une exposition "Marilyn Backstage" au Café Einstein - Unter den Linden de Berlin.

web_mm18 web_img_5949 web_img_5896
web_img_5940 web_img_5925 web_mm7
Foto: Sina Preikschat/DIE ZEIT 

>> Sur le web:
expo Drei Tage mit Marilyn sur
5vor12foto.at
expo Marilyn Backstage sur
lesmads.de
photos de l'expo berlinoise sur besten.welt.de

7 décembre 2011

Drei Tage mit Marilyn

zeitonlineDrei Tage mit Marilyn
en ligne
sur zeit.de

Als ein junger, unbekannter Fotograf 1959 das Angebot bekam, Marilyn Monroe exklusiv zu begleiten, konnte er sein Glück kaum fassen. Die Bilderserie wurde nie veröffentlicht – hier ist sie.

zeit_marylin_monroe_540x304
Marilyn Monroe wäre am 1. Juni 85 Jahre alt geworden. Klicken Sie auf das Bild, um zur Fotostrecke zu gelangen.

Manfred Linus Kreiner war ein deutscher Fotograf im Amerika der fünfziger bis achtziger Jahre – kein ganz Großer der Branche, und doch hatte er ein paarmal im Leben das Glück, Stars seiner Zeit zu treffen, und die Gabe, ihr Vertrauen zu gewinnen. So porträtierte er Henry Miller in Kalifornien, und 1961 begleitete er John F. und Jacqueline Kennedy auf ihrer Südamerikareise. Kreiners größter Coup war es wohl, drei Tage mit Marilyn Monroe zu verbringen, als einziger Fotograf in einem Hotel in Chicago.

Beim Skifahren hatte Kreiner, damals 30, den Pressemann der Monroe kennengelernt, auf einer Piste im Staate New York. Die beiden befreundeten sich, und schließlich bot der Pressemann Kreiner an, ihm jene drei Tage mit Marilyn zu verschaffen – exklusiv. Kreiner beschrieb die erste Begegnung in einem Tagebuch: »Nicht im Traum hätte ich mir vorgestellt, dass ein Skifreund mir die Gelegenheit verschaffen würde, im Frühling 1959 Marilyn Monroe zu treffen, mit ihr zu sprechen und sie zu fotografieren. Amerikas Superstar, sagte er mir, stelle nur drei Bedingungen. Die erste und wichtigste: Sie müsse mich mögen. Zweitens nehme sie sich das Recht, aus meinen Fotos diejenigen auszuwählen, die veröffentlicht würden, und – drittens – jedes Foto zu zerstören, das ihr nicht gefalle. Ich stimmte allen drei Bedingungen zu und brach nach Chicago auf. Dorthin flog Marilyn Monroe für drei Tage, um für ihren neuesten Kinofilm zu werben: Some like it hot. Um Massenaufläufe von Fans und Presseleuten zu vermeiden, wurde beschlossen, Marilyn solle inkognito reisen. Die Fluglinie American Airlines spielte mit, und nachdem alle anderen Passagiere auf dem O’Hare-Flughafen in Chicago die Maschine verlassen hatten, wurde diese in einen entfernten Hangar gerollt – dort wartete ich mit meiner Kamera. Nur ein paar Flughafenarbeiter waren ihr Publikum, als sie ausstieg.
Anzeige

«Möglicherweise schoss Kreiner schon in diesem Hangar seine ersten Bilder. Als dann die Monroe mit ihrer Entourage im Hotel eintraf, gab es eine Cocktailparty zu ihren Ehren. Nun war es Zeit für den jungen, wenig bekannten Fotografen, der Diva vorgestellt zu werden; der Moment, der über alles Weitere entscheiden würde. »Ich war natürlich sehr nervös und sagte mir, warte den richtigen Moment ab. Es kam anders. Marilyn selbst entdeckte mich in der wartenden Menge hinter einer Topfpalme. ›Was ist los mit Ihnen?‹, fragte sie, und ich küsste schnell ihre Hand. Bevor ich nach Amerika kam, war ich in Wien aufgewachsen, wo alle Herren den Damen die Hand küssen. Marilyn, das übliche Sodaglas mit ›Ginger Ale‹ in der anderen Hand, war überrascht und gerührt. In einer gebieterischen Geste legte sie ihren Arm um meine Schultern und sagte: ›I love Manfred.‹«

Den Handkuss, der die Situation und den Job rettete und Marilyn Monroe dahinschmelzen ließ, hatte Kreiner – im Rheinland 1929 geboren – zu seinem Glück nicht verlernt. In Wien hatte er nach dem Krieg Malerei studiert. In der Erinnerung von Freunden blieb er zeitlebens der deutsche Amerikaner von der wienerischen Art. Bald nach seiner Übersiedlung in die USA lernte er seine künftige Frau kennen. Die beiden heirateten kurz vor Weihnachten 1953 in New York. Ihr Mann habe damals Cartoons gezeichnet und für Zeitungen geschrieben, sagt Sally Kreiner.
 

In den sechziger Jahren repräsentierte er den Heinrich-Bauer-Verlag in den USA und war Mann der Zeitschrift Quick in New York, für die er Fotogeschichten einkaufte. Seine eigenen Bilder vertrieb er über die Agentur Black Star ins Ausland, die legendäre New Yorker Drehscheibe deutscher Emigranten der dreißiger Jahre, darunter berühmte Fotografen wie Robert Capa. Mit einer Leica habe er gearbeitet, erinnert sich Sally Kreiner, mit einer Nikon und einer Hasselblad – und an noch etwas: »Seinen Vornamen hatte ihm seine Mutter gegeben. Sie war eine große Bewunderin von Manfred von Richthofen gewesen, dem tollkühnen Jagdflieger des Ersten Weltkriegs, und so nannte sie ihren Sohn Manfred.« Nachdem der Mann, der den Vornamen des Roten Barons trug, Marilyn Monroes Zuneigung so charmant erobert hatte, legte sich seine Nervosität gegenüber dem Superstar. »Ich wurde sogleich in den Kumpel-Status erhoben. Das hieß, ich gehörte nicht nur zu ihrer Entourage, sondern ich war nun einer, mit dem sie plauderte«, schrieb er in sein Tagebuch.

»Marilyn«, fährt Kreiner fort, »besaß ›Radar‹. Ihre Zuneigungen und Abneigungen waren legendär in Hollywood. Sie hatte einen eisernen Willen, nach außen jedoch lächelte sie stets und warf mit ihren üblichen Chanel-No.-5-Bonmots um sich. Ihrer Entourage gegenüber war sie der schiere Terror. Unbeschreiblich. Niemand wusste, wann sie explodieren würde. Wenn sie in die Luft ging, blieb kein Stein auf dem anderen.« Kreiner beschreibt sie als Hyperperfektionistin. »In diesen drei Tagen lernte ich ihre zwei Seiten kennen. Schon bald stand ich in ihrem magischen Bann, zugleich lagen meine Nerven blank – es ging mir gerade so wie allen anderen, die um sie waren. Wir rauchten alle Kette. Marilyn kümmerte es nicht. ›In diesem irren Geschäft brauchen wir alle einen Schuss‹, sagte sie vollkommen ernst, ›ihr habt euren, ich habe meinen.‹ Das war das Signal für ihre Entourage, ihr ein großes Wasserglas voll Piper-Heidsieck-Champagner zu bringen. In ihrem Badezimmer stand ein großer Plastikeimer, gefüllt mit Eis und voller ungeöffneter Flaschen. Für jedes neue Glas, das sie verlangte, wurde eine neue Flasche geöffnet, sie bestand darauf. Jeder von uns durfte sich aus dem Champagnerreservoir frei bedienen.

« Dann waren die magischen drei Tage um, eine Ernte von 36 Bildern war eingefahren – und dabei blieb es. Manfred Linus Kreiners größter Erfolg, seine exklusive Serie von Marilyn Monroe in der Chicagoer Hotelsuite im Jahre 1959, wurde, bis auf einzelne Bilder, nie gezeigt. Er hatte sie dem deutschen Journalisten Hanno Pittner gegeben, mit der branchenüblichen Absprache, ein mögliches Abdruckhonorar 50 zu 50 zu teilen. Aber es kam nie dazu. Die Bilder gerieten in Vergessenheit. Kreiner selbst hat anscheinend auch nicht mehr versucht, sie zu veröffentlichen.

In der Zeit des Vietnamkrieges wagte er noch einmal etwas, er flog als Fotograf nach Saigon. Seine Rückreise, erzählt Sally Kreiner, verlief dramatisch. »Er aß nicht viel, aus Angst, krank zu werden, er wollte nur raus. Er ergatterte einen Platz in einem Flugzeug, es geriet unter Feuer, flog eine scharfe Kurve, um dem Beschuss auszuweichen, wurde aber getroffen und musste in Hawaii notlanden.«

Im April 2005 starb Manfred Linus Kreiner in Winter Haven, Florida, wo seine Witwe heute noch lebt, ziemlich genau 46 Jahre nach den drei irren Tagen in der Hotelsuite in Chicago.


Die drei Bedingungen der Monroe
en ligne
sur zeit.de

drei_tage_02_780x780 drei_tage_03_780x780 drei_tage_04_780x780
drei_tage_05_540x720 drei_tage_11_540x720 drei_tage_12_540x720
drei_tage_08_780x780 drei_tage_10_780x780
drei_tage_09_780x780 drei_tage_27_780x780 drei_tage_19_780x780
drei_tage_14_540x720 drei_tage_31_540x720
drei_tage_32_780x780 drei_tage_36_780x780
© Manfred Linus Kreiner 

Manfred Linus Kreiner war ein deutscher Fotograf im Amerika der fünfziger bis achtziger Jahre – kein ganz Großer der Branche, und doch hatte er ein paarmal im Leben das Glück, Stars seiner Zeit zu treffen, und die Gabe, ihr Vertrauen zu gewinnen. So porträtierte er Henry Miller in Kalifornien, und 1961 begleitete er John F. und Jacqueline Kennedy auf ihrer Südamerikareise. Kreiners größter Coup war es wohl, drei Tage mit Marilyn Monroe zu verbringen, als einziger Fotograf in einem Hotel in Chicago.

Beim Skifahren hatte Kreiner, damals 30, den Pressemann der Monroe kennengelernt, auf einer Piste im Staate New York. Die beiden befreundeten sich, und schließlich bot der Pressemann Kreiner an, ihm jene drei Tage mit Marilyn zu verschaffen – exklusiv. Kreiner beschrieb die erste Begegnung in einem Tagebuch: "Nicht im Traum hätte ich mir vorgestellt, dass ein Skifreund mir die Gelegenheit verschaffen würde, im Frühling 1959 Marilyn Monroe zu treffen, mit ihr zu sprechen und sie zu fotografieren. Amerikas Superstar, sagte er mir, stelle nur drei Bedingungen. Die erste und wichtigste: Sie müsse mich mögen. Zweitens nehme sie sich das Recht, aus meinen Fotos diejenigen auszuwählen, die veröffentlicht würden, und – drittens – jedes Foto zu zerstören, das ihr nicht gefalle. Ich stimmte allen drei Bedingungen zu und brach nach Chicago auf."

Kreiner schreibt weiter über Monroe: "In diesen drei Tagen lernte ich ihre zwei Seiten kennen. Schon bald stand ich in ihrem magischen Bann, zugleich lagen meine Nerven blank – es ging mir gerade so wie allen anderen, die um sie waren. Wir rauchten alle Kette. Marilyn kümmerte es nicht."

Dann waren die magischen drei Tage um, eine Ernte von 36 Bildern war eingefahren – und dabei blieb es. Manfred Linus Kreiners größter Erfolg, seine exklusive Serie von Marilyn Monroe in der Chicagoer Hotelsuite im Jahre 1959, wurde, bis auf einzelne Bilder, nie gezeigt. Bis jetzt.

5 décembre 2011

Le Platine Hôtel : 100 % Marilyn Monroe

journaldesfemmesLe Platine Hôtel : 100 % Marilyn Monroe
Par Laetitia Le Mouel, publié le 25/11/2011,
en ligne
sur journaldesfemmes.com

platine_facade_portrait_800_deco_magazine_1058382
 © S. de P. Platine Hôtel Façade de l'hôtel et portrait de Vincent Bastie  

Situé dans le 15e arrondissement de Paris, proche de la Tour Eiffel, cet hôtel 3 étoiles a opté pour une déco qui rend hommage à Marilyn Monroe, au cinéma et aux années 1950.
Vincent Bastie, qui a signé la déco de l'Hôtel du Petit Moulin, du Burgundy et du Seven Hôtel, est l'architecte d'intérieur qui a créé l'univers glamour du Platine Hôtel.  

Chambres thématiques >>

platine_chambres_800_deco_magazine_1058385
© S. de P. Platine Hôtel La chambre noir/doré et la chambre rouge/blanc  

Au total, quatre thèmes ont été sélectionnés pour les 46 chambres de l'hôtel aux matières élégantes : le noir/doré, le rouge/blanc, le rose pâle/vert pistache, et le noir/jaune.  

 Têtes de lits sexy >> 

platine_chambres_marylin_800_deco_magazine_1058393
 © S. de P. Platine Hôtel Deux chambres ponctuées de rose pâle et vert pistache

A l'aide de clichés géants en noir et blanc, Marilyn, naturelle, habille tous les murs des chambres. Disposés derrière les lits deux places, ces magnifiques portraits pris par André de Dienes et Georges Barris, font office de séduisantes têtes de lit.

Pellicules de film >>

platine_chambres_marylin_800_deco_magazine_1058391
 © S. de P. Platine Hôtel Des chambres qui mettent en scène la pellicule de film au cinéma

Le Platine Hôtel est également composé de chambres dans lesquelles la pin-up aux formes pulpeuses apparaît au plafond. En effet, c'est l'image de la pellicule de film qui permet de créer un prolongement de la tête de lit jusqu'au plafond et nous plonge dans l'univers du septième art. Ici encore, on retrouve de superbes portraits de la star.

 Salles de bains colorées et lumineuses >> 

  platine_douches_800_deco_magazine_1058398
© S. de P. Platine Hôtel Salles de bains du Platine Hôtel  

La surprise de l'hôtel, ce sont ses salles de bains pleines de lumières et de couleurs. Très astucieuse, la fibre optique parcourt le carrelage de manière à créer des points lumineux aléatoires situés aux intersections des carrés. Esthétique, l'effet visuel confère à la pièce une dimension féerique qui est accentuée par un spot placé au-dessus des douches. Il change régulièrement de couleur et plonge ainsi la salle de bains dans diverses ambiances.  

 Suites avec baignoire >>   

platine_suite_800_deco_magazine_1058401 
© S. de P. Platine Hôtel La suite en rouge et blanc 

Le Platine Hôtel est composé de deux suites avec baignoire. L'une qui reprend les codes rouge/blanc, l'autre en noir et doré. Si vous avez envie de vous détendre, un Spa est à votre disposition. L'institut Omnisens y propose une large gamme de soins.

Esprit Happy Days >>

platine_sallepetitdejeuner_a_jimmydelpire_800_deco_magazine_1058405
© S. de P. Platine Hôtel La salle de petit-déjeuner  

Fauteuils de tournage, sol en damier, banquette et tables de "diner" américain en rose pastel et turquoise : la salle de petit-déjeuner de l'hôtel nous transporte dans l'Amérique des années 1950.  

Ambiance Mad Men >> 

platine_salon_couloir_800_deco_magazine_1058410
© S. de P. Platine Hôtel Bar de l'hôtel au rez-de-chaussée
et affiche du film "Certains l'aiment chaud" sur le palier d'escalier
 

Côté bar, de la moquette aux appliques murales en passant par le splendide mobilier vintage, notamment composé des tables basses laquées RED Edition, le décor reflète parfaitement l'ambiance "fifties". Coup de cœur pour la moquette pied-de-poule qui habille les couloirs, ainsi que les paliers des étages dans l'escalier, qui arborent d'immenses affiches de films dans lesquels Marilyn Monroe a joué.

 En Savoir Plus >>

Le Platine Hôtel est le premier projet de la Compagnie Hôtelière de Bagatelle. Si vous aimez le cinéma et l'esprit vintage, inspirez-vous de cette déco glamour à souhait !
Où : Platine Hôtel, 20 rue de l'Ingénieur Robert Keller 75015 Paris/ 01 45 71 15 15
Le site : Platine Hôtel


> sur le blog: l'article de l' hotel Platine

4 décembre 2011

Salon Auto/Moto de Toulouse

salonautomotoDu 19 au 27 novembre 2011, s'est tenu le 24 ème Salon de l’Auto et de la Moto de Toulouse 2011, au Parc des Expositions de Toulouse (31000).

Elodie, fan de Marilyn et lectrice du blog, s'y est rendue et souhaite partager quelques-uns des clichés qu'elle a pris sur place: une voiture "La Fiat 500 aux couleurs de plusieurs stars", dont Mickey, Lady Gaga, Rihanna et bien-sûr Marilyn. Cette voiture est un modèle non-commercialisé qui sert de publicité à la marque "Hype Means Nothing" qui fait aussi des tee-shirt, des sacs et des pochettes (voir l'article Hype Means Nothing sur le blog)  

> L'album photos d'Elodie:
DSCN0264 DSCN0265 DSCN0263
DSCN0261   DSCN0270 
DSCN0271 DSCN0272 DSCN0273

/!/ Un grand merci à Elodie qui nous fait partager ses photographies personnelles.

3 décembre 2011

Marilyn Monroe: the unseen files

The_TelegraphMarilyn Monroe: the unseen files 
Par Tim Auld, publié le 21/02/2011,
en ligne
sur telegraph.co.uk 

A new book reveals the extraordinary contents of Marilyn Monroe's private filing cabinets, thought lost for over 40 years after her death

Marilyn_main_1835453c
Detail of a test print from the Marilyn Monroe archive
 Photo: MARK ANDERSON

In November 2005 Millington Conroy, a businessman living in Rowland Heights, 40 miles east of Los Angeles, contacted Mark Anderson, a successful magazine photographer, to discuss an unusual commission.

He had in his possession two metal filing-cabinets, one brown, one grey, containing private papers and a collection of furs, jewellery and other assorted memorabilia, all belonging to Marilyn Monroe. Would Anderson be interested in photographing the collection?

The material – about 10,000 documents – had been thought lost for more than 40 years since the death of Monroe on the night of 4 August 1962. Now, here it was, a treasure trove, languishing in a Californian suburb.

It was the commission of a lifetime, the largest undocumented Monroe archive in existence. Yes, of course Anderson was interested, and, with the help of the biographer and Monroe aficionado Lois Banner, he set about creating a record of the archive's contents, which is now to be published for the first time as a book.

There are letters from Monroe glowing with admiration for Robert Kennedy; a half-finished love letter to her ex-husband Joe DiMaggio found in her room after she died from a drug overdose; unseen pictures of Monroe as a child and young woman; touching fan mail; rare insights into her marriage to the playwright Arthur Miller; and extensive documentation of her squabbles with the Hollywood studio Twentieth Century-Fox.


In these documents the flesh-and-blood Monroe, usually lost in the heady blaze of the images of her on film and in glamour photographs, comes alive in the flotsam and jetsam of everyday life.

We can see her bookshop receipt for The Life and Works of Sigmund Freud, volumes one, two and three (she was a slave to therapy); the newspaper cuttings, both flattering and critical; her witty little telegrams. Then there are the bills for enemas, facials and prescription drugs, the uppers and downers that in her later years carried her through the day, and eventually killed her.

Frank Sinatra, one of Monroe's lovers, is said to have suggested she buy the filing cabinets to protect her privacy when she was living in New York in 1958. In early 1962, when she moved to Brentwood, Los Angeles, she had the cabinets shipped down.

The grey one, containing private correspondence, was kept in the guest cottage at the Brentwood house; the brown one, containing business records, was stored across town in her office at Twentieth Century-Fox studios.

One account of Monroe's last night claims that she actually died in the guest cottage and was subsequently moved to her bedroom in the main house and rearranged on her bed.

What is certain is that sometime on the night of 4 August the cabinet in the guest cottage was broken into, and that crucial files were removed – perhaps pertaining to Monroe's relationship with the Kennedys and their links with the Mafia boss Sam Giancana, perhaps to her contractual arrangements with Twentieth Century-Fox.

How did these immensely valuable cabinets manage to vanish for so long only to resurface in a quiet corner of suburban California? The key to the mystery is Inez Melson, Monroe's business manager in the mid-1950s, guardian of Monroe's schizophrenic mother, and, following Monroe's death, administrator of her Los Angeles holdings.

In the days and weeks after Monroe died Melson, who received nothing in Monroe's will (the bulk of the estate and her personal effects were left to Lee and Paula Strasberg, her acting coaches), made sure the filing cabinets ended up in her possession.

She had the brown cabinet at Twentieth Century-Fox transported to her home in Hollywood Hills, and, fraudulently, using the name of one of her nephews, bought the grey cabinet for $25 at the Monroe Estate auction she herself had organised. Upon her death in 1985 Melson left her collection, including the cabinets, to her sister-in-law Ruth Conroy, who, upon her death, bequeathed it to her son Millington.

In the course of their research, it soon became apparent to Anderson and Banner that Melson had acquired the contents of her archive illegally and that Strasberg's third wife, Anna, was in fact the legal owner of the material.

'We told Mill what we had found,' writes Banner. 'Realising that his ownership of the collection could be in jeopardy, he threatened to sell it on the black market… We wanted to ensure that the [collection] remained intact and that it would eventually be shown to the public; so we informed Anna Strasberg of its existence. We were not privy to her ensuing negotiations with Mill. All we know is that, in the end, they reached a settlement.'

What is astonishing about the archive, says Banner, is quite how much material has survived, and also its quality. Amid the mass of bills, cheques, contracts and publicity shots there are insights into the most private corners of her life.

Monroe grew up effectively an orphan. She never knew her father, and her mother's illness meant Monroe spent her childhood and teenage years being passed from family to family, including a spell at the Los Angeles Orphan Home. She was left with a lifelong desire to truly belong in a family, and to bring up children of her own.

Monroe's horror at the idea of not being able to get pregnant is made starkly and rather zanily clear by a handwritten letter she taped to her stomach before having her appendix removed in 1952: 'Cut as little as possible,' it reads. 'I know it seems vain but that doesn't really come into it. The fact I'm a woman is important. You have children and you must know what it means. For God's sakes Dear Doctor no ovaries removed.'

Monroe suffered three miscarriages in the mid-1950s while married to the playwright Arthur Miller, and the archive is full of reminders of how painful that time must have been. There's a receipt for a maternity dress Miller bought, and a letter of condolence from the poet Louis Untermeyer, which sums up the paradox of her life – at once adored by millions and isolated in her suffering: 'It's grimly ironic that while the rest of the country was enjoying the comedy of your impersonations in Life [the December 1958 issue had a shoot in which Monroe spoofed the great sirens of history], you were going through your personal tragedy… Arthur's tribute was a model of good taste, artistic balance, and love. It must be an added comfort to know that everyone loves you – especially now.'

Most extraordinary is a letter she and Miller received on 24 January 1958, in the aftermath of her third miscarriage, offering them a child to adopt: 'Wonder if you might be interested in the adoption of a baby girl, that was born to an unwed mother about the same time your wife lost her child. It is a healthy and beautiful baby and the mother feels that you people would really make a good happy home for her… If you are interested you can reach me by phone.'

Would Monroe have been a good mother? Who can tell? But letters she wrote to her stepchildren, Bobby and Jane Miller, reveal a playfulness and understanding of childhood needs and disappointments that would surely have stood her in good stead.

In August 1957 we find her writing to them at summer camp in the guise of their basset hound, Hugo (she also wrote to them as their Siamese cat, Sugar Finney): 'It sure is lonesome round here! I made a mistake and I am sorry, but I chewed up one of your baseballs. I didn't mean to. I thought it was a tennis ball and that it wouldn't make any difference but Daddy and Marilyn said that they would get you another one, so is it all right for me to keep playing with this one as long as you are getting a new one? Love from your friend and ankle-chewer.'

The light-hearted, but slightly wistful tone of these letters (the word lonesome crops up again and again in her letters to the children at this time) are made more poignant by the fact that on 1 August Monroe had suffered her second miscarriage.

Anderson and Banner's selection of material presents Monroe in a positive light. She is a woman fighting to control her image in a man's world; a talented comic actress compared by directors to Garbo and Chaplin; a caring stepmother; a clever correspondent; a trustworthy friend.

The authors do not, however, gloss over her petulance ('I am exceedingly sorry but I do not like it,' reads her curt telegram to Twentieth Century-Fox on being sent the script for Pink Tights, which she'd already decided she did not want to make); nor over her refusal to compromise, which during the filming of The Misfits led to Dorothy Jeakins – a major Hollywood costume designer who had done costumes for Monroe on both Niagara and Let's Make Love – leaving the film ('I'm sorry I have displeased you. I feel quite defeated – like a misfit, in fact,' wrote Jenkins). Angry legal spats also bear witness to her legendary lateness, which resulted in almost everything she worked on running over schedule.

Despite knowing how infuriating she could be, it remains impossible not to like Monroe. She had a wit worthy of Mae West ('There is only one way he could comment on my sexuality and I'm afraid he has never had the opportunity!' she wrote of Tony Curtis, though he would later claim to have been her lover) and an ability to remain winsome even in adversity.

After she was fired from the film Something's Got to Give in 1962, as her drug habit escalated, she wrote to George Cukor, the director: 'I blame myself but never you. The next weekend I will do any painting, cleaning, brushing you need around the house. I can also dust.'

Marilyn always said it was the people and not the studios who had made her famous, and we see the best of her when she reaches out to her public. She received thousands of fan letters each week, and was meticulous about filing away those that had particularly touched her.

There is a charming letter from a 17-year-old Italian boy, who is clearly entirely overcome: 'I imagine that you and I dance wrapped in a sky of stars, and they smile on us.' He requests a lock of Monroe's hair. Monroe is clearly touched because along with the letter is found a note by her: 'Pic of him and dedication autographed and returned also a lock of hair. Also a letter which I will carry next to my heart always.'

Equally moving is a note from the mother of a soldier who saw Monroe perform in Korea in 1955. She quotes from the letter her son sent her: 'When she appeared on the stage, there was just a sort of gasp from the audience – a single gasp multiplied by the 12,000 soldiers present… The broadcasting system was extremely poor… However, it didn't matter. Had she only walked out on stage and smiled it would have been enough.'

If representatives of the Kennedys did remove documents from the filing cabinet on the night of Monroe's death, and Lois Banner is certain that they did ('I know who took them and what happened to them, but I don't feel at liberty to say at this point,' Banner told me), they were pretty thorough. The archive now has almost no material relating to Monroe's relationships with JFK and Robert Kennedy, which are thought to have dominated the final months of her life.

Tantalisingly, she makes two references to Robert Kennedy in letters written on 2 February 1962, the day after she had attended a dinner in the attorney general's honour. To Arthur Miller's son, Bobby, she writes: 'I had to go to this dinner last night as [Robert Kennedy] was the guest of honor and when they asked him who he wanted to meet, he wanted to meet me. So, I went to the dinner and I sat next to him, and he isn't a bad dancer either. But I was mostly impressed with how serious he is about civil rights.'

She is rather more circumspect when relating the incident to Miller's father, Isidore: '[Robert Kennedy] seems rather mature and brilliant for his thirty-six years, but what I liked best about him, besides his Civil Rights program, is he's got such a wonderful sense of humor.'

Smitten? Maybe. There are certainly no other letters here that emanate this wide-eyed flirty glow. But the remaining documents from Monroe's last spring and summer offer no hint as to where this relationship might have gone.

Instead there are ledgers and memos charting the increasingly poor state of Monroe's finances and revealing that her main expenditure was on medical bills. There is an eerie absence of anything else. Where are the letters from friends, the fan mail, the urgent telegrams of former times?

Stolen, perhaps? Or had the isolation that Marilyn always so feared begun to close around her. The only hint of human warmth to be found among a sea of cheques and tumbling balances is a note, signed with a heart, from Monroe's acting coach Paula Strasberg: 'Have faith,' it reads.

MM – Personal: From the Private Archive of Marilyn Monroe (Abrams, £22.50), by Lois Banner with photographs by Mark Anderson, published on Tuesday, is available from Telegraph Books (0844 871 1515; books.telegraph.co.uk) at £20.50 plus £1.25 p&p

> sur le blog: le livre MM Personal 


The private files of Marilyn Monroe

theprivatefiles_1
  1/ PUBLICITY STILLS: Monroe in 1960 on the set of Let’s Make Love

theprivatefiles_2 theprivatefiles_3 theprivatefiles_4 
 2/LETTER TO HER SURGEON: A note Monroe taped to her stomach before her appendectomy in 1952, in which she urged the doctor to remove 'as little as possible... no ovaries’
3/ BOOKSHOP RECEIPT: When asked by journalists what her religion was, Monroe replied 'Freud’. She began reading his writings during her early years in Hollywood. This receipt shows the purchase of all three volumes of his life and works
4/ CLOTHING LIST: Favourite garments shipped to Monroe in New York in 1955. The seventh item is thought to be the dress she wore to perform to troops in Korea

theprivatefiles_5 theprivatefiles_6 theprivatefiles_7 
5/ LETTER FROM HER FOSTER MOTHER: Ida Bolender, who had looked after Monroe as a child, wrote to Marilyn’s half-sister after the star’s death to dispute stories of an unhappy childhood. The picture was taken by Monroe’s grandmother
6/ LETTER TO HER STEPCHILDREN: Monroe writes to Arthur Miller’s children at summer camp in the voice of their cat, Sugar Finney (or 'Feeny’ as she misspells it)
7/ FUR COAT: This leopardskin coat is thought to have belonged to Monroe and have been taken from her home after she died by Inez Melson

theprivatefiles_8 theprivatefiles_9 theprivatefiles_10 
8/ LETTER FROM A COSTUME DESIGNER: Dorothy Jeakins, a famous Hollywood costume designer, left The Misfits after a disagreement over her work. Here she writes to the actress to apologise for displeasing her
9/ FANMAIL: Two children from Brooklyn send a token of their esteem
10/UNUSED MATERNITY CLOTHES: Receipt for a bed-jacket Arthur Miller bought Monroe just before she suffered a miscarriage in December 1958

theprivatefiles_11 theprivatefiles_12 theprivatefiles_13
11/ FOSTER BROTHER: The Bolenders called Monroe and Lester, another of their foster children, 'the twins’
12/ LETTER FROM HER PUBLICIST: In a letter of 1959 Joe Wolhandler lists the several inaccurate press stories he has had to deny in the past 24 hours. He concludes, 'I am in the business 20 years and I still don’t know how these things happen’
13/ TEST PRINT: A costume and make-up test for Something’s Got to Give

theprivatefiles_14
14/ LETTER TO HER LAWYER: Monroe’s assistant writes to the lawyer’s secretary to make sure the parlous state of Monroe’s finances remains a secret

  theprivatefiles_15 theprivatefiles_16 theprivatefiles_17
15/ THE FILING CABINETS
16/ ADOPTION OFFER: Soon after one of Monroe’s miscarriages, she and Arthur Miller received this letter offering a baby girl
17/ RECORD RECEIPT: A bill for three records by Frank Sinatra, who is known to have had an affair with Monroe 

Visiteurs
Depuis la création 5 664 950
Derniers commentaires
Marilyn sur le web

BLOG-GIF-MM-GPB-1 
Une sélection de sites web

Blog - The Marilyn Report 
Blog - The Marilyn Archive 
Blog - Tara Hanks

  Mesmerizing Marilyn Monroe
Marilyn From the 22nd Row

Collection Greg Schreiner
Collection Scott Fortner
Collection Peter Schnug

Marilyn Geek
Fan Club The Marilyn Remembered

Blog - MM Books
Blog - Marilyn Monroe Animated Gifs 
Instagram Official Marilyn Monroe

Instagram - Silver Technicolor 
Instagram - Marilynraresig

Tumblr - The Marilyn Monroe Visual Vault 
Tumblr - Infinite Marilyn 
Tumblr - Always Marilyn Monroe 
Tumblr - Marilyn in High Quality 
Tumblr - Marilyn Monroe Archive 
Tumblr - Our Girl Marilyn 

Perfectly Marilyn Monroe

Crazy For Marilyn 
Crazy For You
Crazy For You 2

La presse
Blog - Marilyn Cover Girl 
Blog - La MM que j'aime 
Magazines - Famous Fix 

Magazines - Pinterest Lorraine Funke

Archives presse USA - Newspapers 
Archives presse Australia - Trove
Archives presse - Internet Archive 
Archives presse - Lantern

Archives presse - Media History Digital Library 
Archives - Gallica BNF 

Archives magazines - Magazine Art 
LIFE photo archive 
LIFE magazines 

LIFE articles 
Collier's - Unz Review 
Esquire Classic 
Bravo Posters 
Paris Match

 Agence Photos 
Magnum  
Getty images 
mptv images 
Keystone
 profimedia
ullstein bild
Redux Pictures
Roger Viollet
Shutterstock 
topfoto
picryl
iStock by Getty 
Bridgeman images 
AP Images 

Album 

 Photographes 
All About Photo  
Listing Photographes du XXeme 
Allan Grant 
Bernard of Hollywood - instagram 
Bert Stern 
Bill Ray 
Bob Willoughby 
Carl Perutz 
Douglas Kirkland - website 
 Douglas Kirkland - instagram 
Elliott Erwitt - website 
Elliott Erwitt - instagram 
Ernst Haas 
Eve Arnold - website 
Eve Arnold - instagram 
George Barris - website 
George Barris - instagram 
Harold Lloyd  
Henri Dauman 
Jock Carroll 
Lawrence Schiller 
Leigh Wiener 
Nickolas Muray 
Phil Stern 
Philippe Halsman - website 
Philippe Halsman - instagram  
Richard Avedon - website 
Richard Avedon - instagram 
Sam Shaw - website 
Sam Shaw - instagram  
Weegee Arthur Fellig 

Milton H Greene
Milton H Greene - website 
Milton H Greene - instagram 
MHG The Archives Licensing  
The archives LLC - tumblr

Video Archives 
INA 
British Pathé  
ITN Archive

Paramount & Pathé Newsreel

Culture 
aenigma 
The Blonde at the Film 
Tumblr - Weirland TV
Dr Macro's HQ scans 
Pulp International 
Stirred Straight Up 

BLOG-GIF-MM-KOREA-1 

Sites communautés
Irish Marilyn Monroe Fan Club
listal
The Place 
Who's Dated Who 
Films - imdb 
Films - Classic Movie Hub 
Bio - Wikipedia fr  
Dossiers - FBI Records

 Marilyn Friends
Mona Rae Miracle
Joe DIMaggio
Arthur Miller
Yves Montand 
Montgomery Clift 
Clark Gable 
Marlon Brando 
Jane Russell 
Rock Hudson 
Dean Martin 
Frank Sinatra 
Ava Gardner 
Ralph Roberts 
George Fisher
Joan Crawford
Jeanne Carmen 
Travilla Style - blog 
The Actors Studio